Grote ict-dienstverleners concluderen eensgezind: het niveau van ict-starters is er niet op achteruit gegaan. Zelfs een beetje op vooruit. Alleen jammer dat zo weinig studenten voor de ict kiezen.
Wie dit jaar zijn ict-opleiding afrondt, hoeft zich nergens voor te schamen. Al die praatjes over dat vroeger alles beter was – het is allemaal onzin. Een rondje langs een aantal grote ict-dienstverleners wijst anders uit. Zo zegt Theo Borgert, de hoogste hr baas van LogicaCMG in Nederland: “Hbo en universiteit leiden steeds meer ook gedragsgericht op, niet meer alleen gericht op inhoud. Vroeger hadden starters geen idee wat het betekende om voor een klant te werken, dat is nu veranderd.”
Daan Apon, recruitmentmanager voor young professionals bij Getronics PinkRoccade zegt: “Ik merk dat mensen die nu van school komen beter weten wat hun sterke en zwakke kanten zijn. Ze maken op school meer werk van persoonlijke ontwikkeling, tijdens de opleiding gaat het niet meer alleen over methodes en technieken. Dat is positief, in die zin schuiven de opleidingen toe naar de wensen vanuit het bedrijfsleven.”
De opleidingen zouden nog wel een flink eind richting het bedrijfsleven mogen opschuiven van Apon. “Ict’ers die zo uit de college- of schoolbanken komen zijn niet direct inzetbaar. We kunnen ict’ers pas bij een klant onderbrengen als ze gecertificeerd zijn in bijvoorbeeld Microsoft.net of Java. We moeten ze dus altijd zelf opleiden.”
Zelf opleiden doen bijna alle grote ict-dienstverleners maar het gat tussen kennis en kunde is niet de grootste zorg van recruiters. Ze maken zich vooral zorgen om de krapte op de arbeidsmarkt, want die is duidelijk voelbaar. Allemaal stellen ze dat het moeilijk is om het geplande aantal starters aan te nemen. Te weinig jongeren kiezen voor een loopbaan in de ict. Accenture’s verantwoordelijke voor recruitment, Janine van der Zwaag: “De jongeren die voor ict kiezen, kiezen allemaal voor bedrijfskundige informatica of voor gaming. De technische kant heeft – overigens onterecht een suf imago. Maar wij hebben wel beiden nodig.”
Slechts drie procent van de studenten kiest voor de ict, zegt Jacob Verschuur, die zich bij Ernst & Young bezighoudt met het tweemaandelijkse ict-onderzoek de ICT Barometer. “Ouders raden hun kinderen af om voor de ict te kiezen. De sector heeft geen goed imago, er heerst een beeld dat in tijden van recessie iedereen wordt ontslagen.”
Oost-Europa
Uit de ICT Barometer van juli dit jaar bleek voor het eerst dat opdrachtgevers de kwaliteit van de dienstverlening van ict-consultancyfirma’s flink achteruit is gegaan. Bij 21 procent van de bedrijven is de tevredenheid over de dienstverlening gedaald.
Aan de starter ligt het niet, meent Verschuur. “Projecten mislukken doordat niet tijdig wordt ingezien dat het niet zozeer een technologisch project maar een organisatieproject behelst. En doordat de markt aantrekt doen opdrachtgevers water bij de wijn. Ze nemen genoegen met een minder ervaren ict’er. Daarmee graven ze hun eigen graf.”
De ict-dienstverleners haasten zich dan ook om te zeggen dat ze hun eisenpakket niet hebben bijgesteld. Ze blijven allemaal alleen de besten aannemen. Ondertussen zoeken ze naar andere wegen om met de schaarste om te gaan. Accenture haalt inmiddels zo’n twintig procent van zijn nieuwe ict’ers uit het buitenland, vooral uit Oost-Europa. Andere bedrijven volgen dit voorbeeld. Door die aanwas uit het buitenland zijn de lonen in de ict ondanks de krapte dit keer niet omhooggeschoten. Een andere oplossing is zelf opleiden. Zo meldt Borgert van LogicaCMG trots dat ze hbo’ers op universitair niveau brengen.
Generatie Y
De nieuwe generatie starters heeft het dus voor het zeggen. Dat merken de ict-dienstverleners maar al te goed. Generatie Y, die is geboren na 1980, staat anders in het werk dan de generatie voor hen, merken ze. Borgert: “Ze zijn minder loyaal aan een bedrijf en nemen hun loopbaan meer in eigen hand. Ze willen uitgedaagd worden én een betere balans tussen werk en privé.”
Waar begin ik?
Hoeveel starters nemen de grote ict-dienstverleners aan? En hoe groot is de kans dat ze mij aannemen? De grootste dienstverleners op een rij.
Accenture
2500 medewerkers in Nederland; 140.000 medewerkers in 48 landen
Neemt jaarlijks 450 starters aan (200 in technology alleen) voornamelijk hbo en wo.
Kans dat je wordt aangenomen: 20-25 procent.
Accenture doet business consulting (‘high value consulting' heet dat bij Accenture), technologie en outsourcing.
Capgemini
5000 medewerkers in Nederland; 68.000 medewerkers in zestig landen.
Neemt jaarlijks 250 starters aan op hbo- en wo-niveau.
Kans dat je wordt aangenomen is 25 procent.
Capgemini is een ict-dienstverlener gespecialiseerd in: technology, consulting en outsourcing.
Cisco
Zo'n 1000 medewerkers in Nederland en 61.000 wereldwijd.
Neemt jaarlijks zo'n 140 starters waaronder dit jaar vijf Nederlanders aan, voornamelijk hbo en wo.
Kans dat je wordt aangenomen: 2 procent.
Cisco levert netwerkoplossingen, gebaseerd op het Internet Protocol (IP).
Getronics PinkRoccade
10.500 medewerkers in Nederland
Neemt jaarlijks 150-200 starters aan; zo'n tien procent mbo, 75 procent hbo en rest wo.
Kans dat je wordt aangenomen: 35-40 procent.
GetronicsPinkRoccade wil professionals optimaal faciliteren bij het delen van informatie met een compleet portfolio aan geïntegreerde ict-diensten.
LogicaCMG
5800 in Nederland; in totaal 40.000 medewerkers in 41 landen.
Neemt jaarlijks 400-500 starters aan op hbo- en wo-niveau.
Kans dat je wordt aangenomen is 15 procent.
LogicaCMG levert ict-diensten op basis van time & material, projecten en het overnemen van hele ict-afdelingen (outsourcing).
Ordina
Zo'n 5500 medewerkers in Nederland en België.
Neemt jaarlijks circa 150 starters aan voor consultancy en zo'n 100 voor een management traineetraject richting een leidinggevende functie, uitsluitend op hbo- en wo-niveau.
Kans dat je wordt aangenomen: 20 procent.
Ordina verbetert bedrijfsprocessen door te adviseren, ondersteunende applicaties te ontwikkelen of door complete processen, inclusief ict, over te nemen.
Sogeti
3000 medewerkers in Nederland ; 16.000 medewerkers in 13 landen.
Neemt jaarlijks 350 starters aan, uitsluitend op hbo- en wo-niveau.
Kans dat je wordt aangenomen is 20 procent.
Sogeti is een brede dienstverlener, gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, testen en beheren van hoogwaardige oplossingen, doet aan projecten, outsourcing, offshoring (naar onze eigen test- en ontwikkelstraten in India) en het testen van software.