Is het uitbesteden van beheer inmiddels volwassen geworden? Ik denk zeker van wel. Naast de toename in uitbesteding is ook de manier waarop klanten en leveranciers met elkaar omgaan veranderd. Je ziet dat klanten en leveranciers in de afgelopen jaren duidelijker zijn gaan begrijpen wat ze van elkaar kunnen verwachten. Er is vertrouwen ontstaan tussen beide partijen en men heeft ervaring opgedaan hoe de onderlinge relatie moet worden ingericht.
We zijn de fase voorbij waarin de klant de behoefte heeft te controleren wat de leverancier precies doet en de leverancier heeft door ervaring niet langer de behoefte om alles juridisch dicht te spijkeren. Dit maakt het uitbesteden van beheeractiviteiten een stuk eenvoudiger. Beide partijen kijken gezamenlijk naar de toekomst en naar manieren om te reageren op veranderingen. Het gaat erom mee te ademen met de conjunctuur en veranderingen in de markt of organisatie te ondersteunen.
De behoefte aan het uitbesteden van beheer neemt nog steeds toe. Veel bedrijven hebben de meest actuele it-kennis niet meer in huis, want it is complexer geworden door snelle technologische ontwikkelingen. Daarnaast zijn er bedrijven die wel zelf ict-infrastructuren kunnen bouwen, maar dit niet meer zelf willen beheren. Vaak is het bedrijfsrestaurant en de bewaking al aan specialisten overgedragen en wordt er gebruik gemaakt van lease-auto's. Het uitbesteden van het beheer van de ict-infrastructuur is dan een logische volgende stap.
Ik zie voor de toekomst een steeds verdere verschuiving van de vroegere klantleverancier-relatie naar een nauwe samenwerking gericht op het waarborgen van de continuïteit van ict. Je kunt spreken van een tweede golf in uitbesteding, waarvan ik verwacht dat deze zich de komende jaren verder zal doorzetten.
Johan Muit
Commercieel Directeur bij Kender Thijssen