Scholen kunnen maar moeilijk aan goede ict-docenten komen. Vooral docenten voor specialistische of nieuwe ict-vakken liggen niet voor het oprapen.
De Hogeschool Zuyd plaatste anderhalf jaar geleden twee vacatures voor ict-docenten. "Hierin stond een hoop technische kwalificaties. Maar er reageerde niemand op", zegt Joep Aerts, opleidingscoördinator van de studie network infrastructure design.
Ella Hueting, directeur van de Informatie- en Communicatie Academie (ICA) aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) kent het probleem. "Tot drie jaar geleden kregen wij zestig tot zeventig reacties op vacatures. Toevallig hadden we laatst een vacature. Daar kregen we twaalf reacties op."
'Trek naar werkveld'
Het HBO-I, de koepelorganisatie van hbo ict-opleidingen in Nederland stelt echter dat er inderdaad minder reacties komen op vacatures, maar dat de afname alleen de kwantiteit en niet de kwaliteit van de reacties betreft. "De markt verandert wel, er is een merkbare ‘trek' naar het werkveld, maar het lukt nog steeds om goede docenten te vinden", zegt Miranda Valkenburg, hoofd Communicatie van de stichting.
Hueting vindt het vooral lastig om docenten te vinden voor nieuwe studies en vakken. "Vanuit studenten is er veel interesse in de studies op vlak van ict en nieuwe media. Maar het is lastig om docenten te vinden die kennis hebben op het vlak van programmeren en usability. Dat komt onder andere omdat het een nieuwe ontwikkeling is." Aerts krijgt moeilijk docenten voor specialistische vakken. "Deze mensen kunnen in het bedrijfsleven ook goed geld verdienen."
Salaris
Salaris is vaak het grootste obstakel om mensen vanuit het bedrijfsleven naar opleidingen te halen. De mensen die wel reageren op vacatures ontbreekt het aan inhoudelijke kennis over het vakgebied. "Het zijn mensen die door zelfstudie het vak hebben geleerd, maar ze zijn vaak onvoldoende onderlegd", zegt Hueting.