Telecombedrijven in Europa investeren dit jaar drie miljard euro in IPTV. Analisten in telecomlog stellen echter vraagtekens bij die investeringen. Volgens hen heeft IPTV zich als zelfstandige dienst nog niet bewezen en is er nog een lange weg te gaan om de consumenten bekend te maken met de voordelen van de nieuwe dienst.
Telecombedrijven investeren dit jaar negen miljard in IPTV-netwerken, een derde van dat bedrag wordt in Europa geïnvesteerd. Deutsche Telekom kondigde afgelopen week voorafgaand aan de IFA, de grootste beurs voor consumenten electronica, drie miljard euro te investeren in Internet Televisie, IPTV. Verwacht wordt dat ook Telecom Italia en Vodafone de IFA zullen gebruiken om IPTV uitbreiding aan te kondigen. Europa is met 2.3 miljoen IPTV-klanten koploper in de wereld. 5 procent van de huishoudens heeft IPTV. Analisten van Telecomlog verwachten dat het aantal klanten van IPTV in 2011 is opgelopen tot 10 procent.
Analisten zetten vraagtekens bij de groeiende investeringen in IPTV: "Ondanks alle investeringen is het moeilijk consumenten over te laten stappen van bestaande tv-netwerken naar IPTV. Door de mogelijkheid van interactieve diensten heeft IPTV veel potentie, maar om het interessant voor consumenten te maken zal men met nieuwe innoverende diensten moeten komen. Tot die tijd is overstappen naar IPTV alleen maar de ene stoel verruilen voor de ander. En waarom zou je dat doen als de oude nog goed zit?"stellen de analisten.
Een andere factor die succes van IPTV in de weg staat ligt volgens analisten in het feit dat IPTV als ‘drie in een'-dienst aangeboden wordt naast mobiele telefonie en internet. De analisten: "Het is gemakkelijk dat de klant voor drie diensten bij een aanbieder terecht kan, maar bij tegenvallende dienstverlening is dat een groot nadeel. De ‘drie in een'-diensten maken de markt ondoorzichtig, waardoor de consument niet meer weet wat hij voor welke dienst betaald."