Geen pinpas of briefgeld om de boodschappen mee af te rekenen, maar betalen via de mobiele telefoon. Deze week startten twee grootschalige pilots voor mobiel betalen in winkels. De initiatiefnemers voorspellen dat mobiel betalen een goede toekomst tegemoet gaan. Het laatste woord ligt bij de consument.
Vanaf 15 augustus betalen honderd vaste klanten van de C1000 in het Zuid Hollandse plaatsje Molenaarsgraaf hun boodschappen met de mobiele telefoon (verstrekt door de Rabobank en KPN) en worden bonnen van lege flessen verrekent via het mobiele betaalsysteem. Maandag 24 augustus klonk het officiële startsein voor een proef van Payter met duizend Rotterdammers die via hun mobiele telefoon kunnen betalen bij een dertigtal winkels (waaronder Albert Heijn) in het centrum van die stad.
Om te betalen via de mobiele telefoon wordt bij de proef in Molenaarsgraaf gebruik gemaakt van een mobieltje met Near Field Communication (NFC), via korte afstand RFID wordt contactloos data verstuurd tussen de telefoon en het betaalsysteem. Voor de NFC-techniek bestaat inmiddels een vrijwel vaste internationale standaard. Het Payter-systeem gebruikt ook NFC maar qua opzet is er een wezenlijk verschil met het systeem van C1000. Zo lijkt mobiel betalen via Payter het meest op een virtuele chipknip. Er moet eerst een tegoed worden opgeladen voordat met de mobiele telefoon betaald kan worden.
C1000
Bij de C1000 pilot vindt een pintransactie plaats via de bestaande pinterminal bij de kassa, deze is uitgebreid met een ontvanger voor het NFC-signaal. Bovendien betalen gebruikers van Payter 2,50 per maand voor de dienst en wordt er per transactie commissie berekend. De initiatiefnemers van C1000 bieden vooralsnog een dienst aan die voor winkeliers en consumenten gratis is.
Het jaar van mobiel betalen
De initiatiefnemers van mobiel betalen bij C1000, onder andere Logica CMG, Rabobank, KPN verwachten dat 2008 het jaar zal worden van mobiel betalen..Gerben Mak van Logica CMG: "Mobiele gebruikers zien hun telefoon steeds meer als een Zwitsers zakmes. De telefoon wordt steeds meer voor verschillende diensten gebruikt zoals navigatie, agenda en camera. Straks hoort mobiel betalen ook tot die vaste mogelijkheden.Voor gebruikers is betalen met de mobiel een logische volgende stap. Het past in de mobiele lifestyle. Daarnaast is het een voordeel dat de Europese Unie bezig is een nieuwe Europese betaalstandaard te realiseren. In 2008 moeten alle pinterminals in winkels voldoen aan Europese standaarden. Dat is een goed moment om mobiel betalen in die betaalsystemen te integreren."
Bottlenecks
Gevraagd naar de grootste bottlenecks bij het invoeren van mobiel bellen antwoord Mak: "Verschillende partijen moeten gaan samenwerken. Banken moeten als mobiele operator gaan denken en operators moeten zich verplaatsen in banken. Die samenwerking noemen we ‘open innovatie'. Dat is een belangrijke succesfactor. Praktisch gezien is het belangrijk dat consumenten over een mobieltje met NFC-technologie beschikken."
De initiatiefnemers verwachten dat eind 2008 ongeveer 20 procent van de mobieltjes in Nederland is uitgerust met NFC-technologie. De ogen zijn daarbij vooral gericht op Azië. Volgens Paul Smits van KPN, net terug van een zakenreis bij de grootste mobiele operator van Japan is 70 procent van de mobiele telefoons die momenteel worden uitgegeven uitgerust met NFC.
Extra doeleinden
Over zes maanden hopen de betrokken partijen de pilot bij C1000 af te sluiten en de gegevens te gebruiken voor de verdere ontwikkeling van mobiel betalen. Dan wordt ook gekeken of NFC voor extra doeleinden gebruikt kan worden, zoals productinformatie aan het schap. Payter verwacht dat het aantal acceptatiepunten voor hun mobiele betaalsysteem in februari 2008 is uitgebreid van dertig naar tachtig winkels.
“deze is uitgebreid met een ontvanger voor het NFC-signaal.”
Sorry, maar ik ga geen nieuwe mobiel kopen om mee te betalen.
M’n 6310i doet wat hij moet doen: telefoongespreken mogelijk maken.
En stel het geval (het gebeurd een ieder) dat je mobiel een lege batterij heeft…… woops.
“Bovendien betalen gebruikers van Payter 2,50 per maand voor de dienst en wordt er per transactie commissie berekend.”
Nu was de chipknip en de chipper al een fiasco terwijl die zelfs gratis waren.
Nu moeten we zelfs geld gaan betalen om te mogen betalen?
Voorspelling: nog grotere fiasco dan de chipknip.
“De initiatiefnemers van C1000 bieden vooralsnog een dienst aan die voor winkeliers en consumenten gratis is. ”
En dus straks betalen:
– de klant: voor het uberhaupt kunnen betalen
– de klant: de commisie die de winkels betalen, maar doorverrekenend zullen worden in de prijzen
Dit soort betaaldiensten zijn voor Banken zeer luctratief. Dit komt omdat over het geldbedrag waarmee een mobiel terminal gemiddeld is “opgeladen” rente kan worden getrokken door een bank omdat het geld nog niet is uitgegeven.
Om aan te geven om wat voor een bedrag het hier gaat even een voorbeeld. Als 10 mln Nederlanders gemiddeld 25 Euro op hun mobiel hebben staan hebben de banken renteinkomsten over 25*10 mln = 2.5 Mld Euro.
Bovendien gaan de operationelekosten voor het betalingsverkeer voor Banken naar beneden, want de kleine betalingen die handmatig gedaan worden, waarvoor deze infrastructuur in de plaats komt, zijn voor een Bank relatief duur.
@ Ronald Heinen: Goed punt! Ik heb je vraag voorgelegd aan de Nederlandse Vereniging van banken. Persvoorlichter Raymond Peil reageert als volgt: “Op zich heeft Heinen gelijk: de opgeladen bedragen worden toegevoegd aan de “float” waarover geen rente wordt vergoed, maar waarmee wel een rendement behaald kan worden. Dit is niet anders dan bij de Chipknip. Overigens maakt Heinen wel een rekenfout: 25*10 mln is 250 mln euro en geen 2,5 mrd! Om een en ander echter in perspectief te plaatsen: in de telecomsector staan enorme bedragen uit aan pre-paid beltegoeden, die “verdampen” als je het niet gebruikt). Verder zijn er nog veel meer bonnen en dergelijke die je vooruit betaalt en later pas gebruikt, zoals telefoonkaarten, hotelbonnen, air miles en zo meer.”
De ultieme big brother tool! Nu zijn enkel de grote aankopen (pin+cc) een beetje te volgen, maar straks is er van elke burger een uitgebreid marketingprofiel om ons de gehele dag mee te vervelen. Over mijn lijk dat ik dit ooit ga gebruiken.
Zie ook mijn reactie op het andere artikel: https://www.computable.nl/nieuws.jsp?id=2124969. Het vergelijk met Chipknip gaat volledig mank: de C1000 pilot betreft “pinnen met je mobiel” en is niets anders dan regulier pinnen, waarbij de transactie wordt gestart middels de mobiele telefoon. Er is geen sprake van een prepaid tegoed en dus ook niet van extra float-inkomsten.
Betalen zal altijd tot de maatschappelijke noodzaken horen wanneer we deze vorm van samenleving willen voortzetten. Wat mij een overkoepelende vraag lijkt, is: “Hoe komt het dat de ‘winsten’ uit deze drijvende tegoeden aan private instellingen zoals banken en bedrijven vervallen?” Het geld is namelijk van de gemeenschap. De Euro is van de Europese gemeenschap. Wat de bank in het tegoed heeft staan is in beginsel alleen een getal. De gemeenschap maakt daar weer een betaalmiddel van. In wezen behoren alle verdiensten gemaakt op basis van drijvende tegoeden de gemeenschap toe. Misschien tijd om dit geld weer terug te brengen ter besteding van de gemeenschap in plaats van boards en aandeelhouders.