Voor consumenten zijn er genoeg web 2.0.-applicaties. Op zakelijk gebied wil web 2.0 echter niet echt doordringen. Bedrijven weten niet wat het is en hoe ze het kunnen inzetten.
Bedrijven weten nog niet goed hoe zij web 2.0. kunnen inzetten voor zakelijk gebruik. Het merendeel van de Europese organisaties investeert niet in web 2.0.-applicaties, omdat zij niet aan het management kunnen uitleggen wat de voordelen zijn. Dat blijkt uit onderzoek van BEA Systems onder 320 cio's in zeven Europese landen.
"Er wordt niet veel over gepraat. Iedereen weet wel wat het is, maar denkt dat het vooral voor kinderen is. Ze denken aan You Tube. Ze weten niet hoe ze web 2.0. moeten inzetten voor de zakelijke markt", zegt Martin Percival, senior emea technical evangelist bij BEA. Bedrijven hebben daarom meer uitleg nodig hoe web 2.0. voor de zakelijke markt is in te zetten.
Reguleren
Andere redenen om web 2.0. nog niet te gebruiken is dat bedrijven niet weten hoe ze het moeten reguleren. Dat wordt genoemd door 23 procent. Daarmee wordt bedoeld dat werknemers er soms voor kiezen een zakelijke applicatie te gebruiken die buiten de deur van het bedrijf staat, zoals bijvoorbeeld Gmail. Slechts een vijfde van de ondervraagden maakt zich druk over de beveiliging. Volgens Percival is dat logisch. "Je maakt je daarover pas druk als je weet wat het is en als mensen jouw applicatie gaan gebruiken. Het is een logisch volgende stap."
Interactie
De belangrijkste reden waarom bedrijven web 2.0 willen inzetten in het bedrijf is om de interactie met klanten te verbeteren. "Web 2.0 zorgt voor veel flexibiliteit. Mensen kunnen gemakkelijk applicaties toevoegen en zo de klant eerder bedienen", zegt Percival. Een andere reden om met web 2.0. aan de slag te gaan, is een betere samenwerking van medewerkers. Dat wordt genoemd door 31 procent.
SOA
Percival vergelijkt de opkomst van web 2.0. met die van de service oriented architecture. Ook daar zagen tot voor kort weinig mensen het voordeel van. "Er zullen eerst twee grote successen volgen, voordat mensen web 2.0 gaan inzetten voor de zakelijke markt. Ik denk dat die er wel aan het einde van het jaar zullen zijn. Andere zullen dan het voorbeeld volgen."
Het artikel verteld: “Web 2.0 zorgt voor veel flexibiliteit. Mensen kunnen gemakkelijk applicaties toevoegen en zo de klant eerder bedienen… Een andere reden om met web 2.0. aan de slag te gaan, is een betere samenwerking van medewerkers.”
Veel nieuwe ontwikkelomgevingen of methodieken zijn veelbelovend om dezelfde redenen als hierboven. Het zou kunnen, maar zelf ben ik dan toch vrij terughoudend om doelbewust bij nieuwe ontwikkelingen/systemen te kiezen voor een web 2.0-oplossing.
Wie kan me nu eens uitleggen waarom de voordelen uit het artikel nou typisch bij web 2.0 horen, en hoe dit nu beter de bedrijfsvoering kan ondersteunen….
Zelf zie ik het als mijn missie om aan deze uitleg bij te dragen en probeer dit onder meer te doen via een weblog. Daarin plaats ik vandaag bijvoorbeeld een slideshow waarin Enterprise 2.0 (Web 2.0 binnen de bedrijfsvoering) uiterst eenvoudig wordt uitgelegd (http://bekels.blog.com/2066698/). Web 2.0 / Enterprise 2.0 wordt nu nog nauwelijks ingezet. Er zijn redenen dat deze innovatieve werkwijzen niet worden ingezet. Kijk bijvoorbeeld op http://bekels.blog.com/1604911/.