Moderne organisaties werken met programma’s die door gebruikers binnen en buiten het bedrijf worden gebruikt, van werknemers en klanten tot leveranciers en partners. Allerlei programma’s ondersteunen essentiële bedrijfsprocessen zoals e-commerce en BI. Hierbij worden echter ook enorme hoeveelheden gegevens gegenereerd, die veilig moeten worden opgeslagen en doorlopend toegankelijk moeten zijn.
E-commerce biedt bedrijven voordeel: met één muisklik wereldwijd zakendoen, sneller de markt betreden, sneller aan verzoeken voldoen en reageren op klanten, partners en leveranciers. Er ontstaan nieuwe wegen voor sales en marketing. Met e-commerce kunnen we de grote jongen uithangen, zelfs als we maar klein zijn.
Sommige operaties gaan dag en nacht door. Hiervoor is gegevensbeveiliging nodig die is voorzien van betrouwbare en flexibele functies voor opslagbeheer, back-up en herstel, of het nu gaat om een desktopcomputer of een datacenter. Voor allerlei soorten omgevingen moet dit vanaf één locatie te regelen zijn. Dit alles is nergens zo belangrijk als op het terrein van e-commerce. Opslag- en beheerkosten voor e-commerce dreigen de pan uit te rijzen. Dit komt doordat er steeds meer gegevens kunnen worden opgeslagen, maar ook doordat elektronische gegevens kunnen worden beveiligd, gelogd en ontsloten in een omgeving die de bijbehorende vereisten vaak niet aankan.
E-commerce is een zegen voor bedrijven, maar kan ook een vloek worden. De druk op de it-afdeling neemt toe: uitval als gevolg van onderhoud moet worden geminimaliseerd en bij onverwachte storingen moeten technici snel kunnen reageren om de service weer in de lucht te krijgen.
Fouten van gebruikers en technici zijn verantwoordelijk voor meer dan 32 procent van het permanente gegevensverlies. Cybermisdaad en aanvallen door computervirussen vormen de snelst groeiende oorzaak van bedrijfsproblemen, tevens zijn it-infrastructuren voortdurend complexer, waardoor het op steeds meer punten mis kan gaan. Met alle gevolgen van dien voor inkomsten, merkwaarde en marktaandeel.
Erik van Veen
EMEA Solutions Marketing Manager bij Symantec