TANDBERG, leverancier van producten en diensten voor visuele communicatie, heeft een nieuwe website gelanceerd die particulieren en bedrijven bewust wil maken van hun impact op het milieu. Zo kunnen de bezoekers van www.seegreennow.com onder andere aan een quiz deelnemen over milieukwesties, het manifest van TANDBERG over het milieu bekijken en een verbintenis ondertekenen om de CO2 uitstoot van hun bedrijf te reduceren.
Er bestaat vandaag een overweldigende consensus dat de opwarming van de aarde – en de klimaatveranderingen die deze met zich meebrengt – een probleem is. TANDBERG wil haar verantwoordelijkheid tegenover het milieu niet alleen bewijzen met woorden, maar verbindt zich ook aan het ondernemen van praktische stappen om haar eigen productie en werking milieuvriendelijker te maken. Zo heeft TANDBERG bijvoorbeeld programma's voor recycling en zijn de kantoren ontworpen om bewust en spaarzaam met energie om te gaan. Verder heeft TANDBERG een beleid dat er sterk op gericht is om het aantal zakenreizen te reduceren en thuiswerk te promoten.
Individuele verantwoordelijkheid
Het houdt voor TANDBERG echter niet op aan de deur van de eigen onderneming. Het bedrijf wil ook de klanten en alle bezoekers van de website aansporen om zelf stappen te ondernemen om de CO2 uitstoot zoveel mogelijk te reduceren en bij te dragen aan een beter milieu. Het ligt voor de hand dat TANDBERG door haar activiteit als producent van systemen voor visuele communicatie kan bijdragen aan het verminderen van het aantal zakenreizen. Via de videoconferentiesystemen van TANDBERG kunnen werknemers immers overal ter wereld face-to-face met elkaar communiceren zonder zich te moeten verplaatsen. De verbintenis van TANDBERG gaat echter verder.
Fredrik Halvorsen, CEO van TANDBERG, is duidelijk: "Om een impact te hebben, moeten we allemaal persoonlijke acties ondernemen om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan. Ik roep dan ook alle bedrijven, zowel grote als kleine, op om hun individuele verantwoordelijkheid te nemen. Deze inspanningen moeten voortdurend door ons allemaal gedaan worden. Het maakt niet uit van waar men start. Hoe langer we wachten, hoe moeilijker het wordt. Het belangrijkste is om nu te beginnen."
Berekenen van ecologische impact
Op de nieuwe corporate website www.seegreennow.com heeft TANDBERG een tool geplaatst waarmee bedrijven op basis van een aantal gegevens over hun zakenreizen (zoals aantal werknemers, geografische spreiding en aantal reizen per jaar) de jaarlijkse CO2 uitstoot kunnen berekenen. Deze Business Advantage Calculator berekent niet alleen de impact van zakenreizen op het milieu. Het geeft ook een overzicht van de kosten- en tijdsbesparing en de verbetering van de ‘work/life balance', wanneer de trips naar het buitenland worden verminderd. De bezoeker vult op de site gewoon een aantal gegevens in en krijgt vervolgens een uitgebreid rapport dat duidelijk aantoont hoe het gebruik van systemen voor visuele communicatie kan bijdragen tot kostenbesparingen, productiviteitswinst en tevredenheid van de werknemers. Het invullen van de gegevens neemt slechts een vijftal minuten in beslag en het rapport geeft een gedetailleerde uitleg over de verschillende berekeningen en de cijfers waarop ze gebaseerd zijn.
Een voorbeeld uit de praktijk
Verschillende klanten van TANDBERG, waaronder Vodafone, Trygvesta en Amicus, hebben de Business Advantage Calculator gebruikt om hun impact op het milieu te berekenen. Op basis daarvan zijn doelstellingen geformuleerd voor de reductie van het aantal zakenreizen en het gebruik van systemen voor visuele communicatie.
Amicus, één van de grootste vakbonden van het Verenigd Koninkrijk met meer dan een miljoen leden, verwacht bijvoorbeeld dat ze door haar gebruik van videoconferentiesystemen haar jaarlijkse uitstoot van CO2 kan verminderen met maar liefst 138 ton. Daarnaast brengt de vermindering van het aantal zakenreizen ook een besparing in de reiskosten met zich mee en veel tijdswinst.