Ons collegablad Computable vroeg zijn panel waarom er toch zoveel mensen op de bank blijven zitten, ondanks de vraag naar mensen. Bijscholing is het toverwoord.
|
Als we het hebben over een tekort aan ict'ers en 8.000 ict'ers die op de bank, waar hebben we het dan over? Wat is een ict'er? Is het wel mogelijk alle beroepen die binnen de ict bestaan, onder één noemer te vangen. Ik vind het daarom moeilijk om een uitspraak te doen over het feit waarom er 8.000 ict'ers op de bank zitten. Het is net zo’n algemene term als ambtenaar. Hierin bestaat ook een enorme variatie. Dus laten we nu eerst eens kijken op welke ict-gebieden er mensen nodig zijn en welke ict'ers er op de bank zitten. |
|
De ict-branche is over het algemeen een dynamische omgeving. Behalve dat een werknemer geschoold moet zijn om in deze branche serieus te kunnen starten, dient deze in zijn of haar loopbaan continue aandacht te schenken aan bijscholing. Elke technische branche, en vooral die van de ict, vereist een snelle aanpassing van het kennisniveau van de werknemers. Behalve de bovenstaande mogelijke reden kan het natuurlijk ook zijn dat de medewerker die geregistreerd staat als ict'medewerker, helemaal niet meer in de ict-branche werkzaam wil zijn. Weg van de snelle it-gekte is voor steeds meer oudgedienden in de ict-branche een serieuze overweging. Nederland voorziet immers in voldoende mogelijkheden om een overstap naar een andere branche te realiseren. |
|
Ik denk dat dit iets te simpel gesteld is. De werkelijkheid is veel complexer: je kunt bijvoorbeeld de juiste skills voor een job hebben, maar in de verkeerde regio wonen. Dit geeft ook al aan dat er 'flexibiliteit' in het spel is, van beide kanten wellicht. Overigens is de behoefte aan specifieke kennis bij werkgevers nogal trendgebonden en ook dat kan een reden zijn dat je ondanks een aantrekkende markt niets vindt. |
|
Het heeft mij altijd verrast hoe conservatief ict'ers kunnen zijn als het gaat om de keuze van de technologieën of methodieken waarmee ze werken. Eenmaal geleerd om te werken met bijvoorbeeld Oracle, Microsoft, Unix, HP of Flash, dan vertonen veel mensen een bijna religieuze betrokkenheid met het product van keuze. Vol overtuiging kunnen ze je uitleggen waarom product X toch oneindig veel beter is dan product Y. Dit maakt echter wel dat nieuwe ontwikkelingen in technologie of oplossingen voorbij gaan aan eenmaal opgeleidde professionals. En daarmee loop je het risico jezelf buiten de markt te plaatsen. |
|
Er zitten zowel laagopgeleide als oude ict'ers op de bank omdat bedrijven niet in ze willen investeren. Laagopgeleide ict'ers moeten opgeleid worden en zich ontwikkelen met in het achterhoofd of zij met al die know how wel binnen de organisatie blijven. Oude ict'ers zijn te duur om ze aan te nemen en met een risico of zij zich in de organisatie ontwikkelen. Voor veel oud ict'ers hoeft omscholing e.d. niet meer. |
|
Ik denk aan de combinatie van feiten. De betrokkenen zijn niet perse laag geschoold, maar zij zijn wellicht niet in de juiste/benodigde cq door werkgevers gewenste materie geschoold. Ik denk op basis van bovenstaande niet per definitie aan laagopgeleid of oud, maar aan een jonger of ouder iemand die niet over de juiste skills beschikt en die groep mensen is kwetsbaar. |
|
Het 'ict-vak' is nog jong en onvolwassen; met vele excessen, zowel aan werkgevers als -nemers kant. Zo waren voor 2000 de eisen (te) laag; waardoor iedereen maar instroomde. Daarna was er recessie : uitstroom maar ook stilstand aan de kenniskant. De techniek gaat maar door en voor veel mensen in dat lastig te volgen. Maar voor goede, bijgebleven professionals is er altijd werk! Het is een kwestie van bijblijven! Zowel voor werknemers, maar ook voor werkgevers! Immers jonge, goedkoope 'jaren-zeventig' programmeurs zullen er nooit meer komen! |
|
De wereld draait door, ook binnen ict. Vooral binnen ict is er sprake van vooruitgang en behoefte aan andere competenties dan diegene die thuis zitten hebben. Hier ligt de bal gedeeltelijk bij de mensen zelf (zin hebben om in zichzelf te investeren) en deels bij werkgevers, die onvoldoende investeren in opleiding. Het ict-opleidingsbudget en daarnaast het opdoen van ervaring in een nieuwe omgeving is altijd een heikel punt. Anders dan in andere takken van 'sport' verandert de wereld, waarin competenties, zowel hard (kennis) als zacht (gedrag) een rol spelen |
|
Ik denk dat het it'ers zijn die zijn 'blijven hangen'. Je kan niet zonder bijleren. Meer en meer ontstaan ook specialisten. Allrounders komen er minder (tenminste op hoog niveau). Denk bijvoorbeeld maar aan SaaS, outsourcing en offshoring. De tijd dat ieder zijn eigen (standaard) intern regelt is voorbij en maakt plaats voor externe dienstverleners (met specialisten). |
|
Ga er maar vanuit dat er altijd mensen op de bank zullen blijven zitten, om welke reden dan ook. Er is wel iets anders in dit kader aan de hand. Door de manier waarop tegenwoordig zaken gedaan worden domineren enkele grote it-leveranciers de markt sterk. Doordat zij de contracten mogen afsluiten bepalen zij ook wie wel en wie niet in aanmerking komt voor werk. Daarmee wordt onafhankelijkheid bijvoorbeeld geminimaliseerd: je moet in lijn met de eisen van de leverancier werken. Daarmee worden bepaalde mensen gediskwalificeerd voor werk. Er is nog een ander praatje in de markt: in de categorie roddel. Iedereen is op zoek naar mensen die net van school (Hogeschool, Universiteit) af zijn, ongebonden en bij voorkeur blank. Die kosten weinig (50-80 euro per uur), en doen dingen waar zeer ervaren mensen alle zeilen voor bij moeten zetten. In dat soort zware jobs kunnen ze niet echt functioneren, maar dat schijnt niet belangrijk te zijn. Maar er wordt wel erg veel geld aan verdiend. En de roddel is, en de praktijk zit vol voorbeelden, dat dit laatste leidend is. Voor wat het waard is. |
|
Sommige vacatures zijn erg specialistisch en je kunt nou eenmaal niet overal verstand van hebben. Het aantal vacatures kan in de lift zitten, maar wie houdt dit bij? De helft van de vacatures van detacheringsbureau's is immers verouderd, reeds vervuld of heeft nooit bestaan. Als je ouder bent gaat solliciteren en een baan krijgen lastiger. Werkgevers discrimineren daar nu eenmaal op. En verder wat is het aandeel van de mensen dat niet wil werken in die 8000 werkloze ict'ers? Dus tja.. wie zitten er thuis op de bank? Ik denk veel oudere ict'ers, specialisten waar momenteel weinig vraag naar is en natuurlijk de mensen die te lui zijn om te werken! |