Tegengestelde interne belangen zouden wel eens een van de oorzaken kunnen vormen voor de relatief beperkte belangstelling voor integratie en consolidatie. Het terugbrengen of het afstemmen van informatiesystemen binnen de organisatie is een zaak van lange adem. Wanneer het er dan toch van komt, is het budget niet van het grootste belang. Kan de leverancier zich om de een of andere reden niet aan de tijdsplanning houden, dan is dat geen breekpunt. De bedrijven die uiteindelijk de top 15 haalden in deze categorie, liggen wat betreft imago overigens niet ver van elkaar af.
Het afstemmen van oude en nieuwe informatiesystemen binnen het bedrijf is een onderwerp voor de lange termijn, zo blijkt uit de resultaten op het onderdeel Integratie/consolidatie. De mate waarin de dienstverlener zich precies aan de afgesproken tijdsplanning houdt, is voor geen van de ruim achthonderd deelnemers aan het onderzoek de belangrijkste factor. Een kwart van de deelnemers vindt dit zelfs totaal niet van belang. Ook de prijs is hier niet het criterium waarop dienstverleners lijken te worden geselecteerd.
Interne belangen
Slechts 31 procent van de respondenten heeft ervaring met een of meer dienstverleners op dit gebied. Dat is weliswaar drie procent meer dan vorig jaar, maar daarmee is het nog altijd veruit de meest ondervertegenwoordigde categorie. Jelle Visser, director services bij Microsoft, dat op de derde plaats komt in deze categorie, is niet verbaasd dat integratie en consolidatie een langetermijnkwestie vormen. "In grote organisaties is de ict-structuur uitermate complex en spelen veel interne belangen. Er geldt vaak een mentaliteit van ‘we hebben het altijd zo gedaan, dus waarom zouden we veranderen?' De opbrengsten zijn de tijd en moeite echter ruimschoots waard. Geld en technologie zijn meestal geen struikelblokken." Visser verwacht wel dat het de komende jaren sneller zal gaan. "De waarde van it in organisaties wordt weer erkend en het is veel rendabeler naar één infrastructuur over te gaan. Ik verwacht overigens niet dat er door deze consolidatieslag bedrijven geheel zullen verdwijnen. Er blijft sprake van gezonde concurrentie in deze markt."
Kleine verschillen
In tegenstelling tot de prijs en de planning, is de mate waarin een dienstverlener over de juiste kennis beschikt cruciaal. Bijna de helft van de respondenten vindt dit doorslaggevend. De kwaliteit van de dienstverlening wordt door 27 procent als zeer belangrijk ervaren. De nummer 1 in Integratie/consolidatie, HP, heeft die kennis en kwaliteit ruimschoots in huis volgens de deelnemers. Als je dan ook op prijs en betrouwbaarheid nog eens de hoogste score binnenhaalt, is de eerste plaats al snel binnen handbereik. Toch volgt Cisco met een uiterst miniem verschil. Wie integratie- of consolidatietrajecten bij deze aanbieder neerlegde (35 procent van de deelnemers), is erg tevreden. Slechts één podiumplaats is er in dit onderzoek voor Microsoft: de nummer 3 in deze categorie.
Vanwege het beperkte aantal reacties die dit segment vooral vorig jaar ontlokte, is deze lijst aan flinke schommelingen onderhevig. Bovendien zijn de verschillen in totaalscores tussen de top 15-spelers niet erg groot. De nummer 1 van vorig jaar, Oracle, vinden we deze keer pas op de zevende plek terug. Atos Origin en IBM dalen allebei zeven plaatsen, naar respectievelijk 12 en 13. Opmerkelijk omdat beide bedrijven toch nadrukkelijk actief zijn op dit terrein. Met beide bedrijven heeft ook een aanzienlijk deel van de ict-professionals zaken gedaan. Flinke stijgers in de top 15 zijn SAP (van 11 naar 5), dat als zeer deskundig wordt gezien en LogicaCMG (van 13 naar 9). Nieuw in de eindlijst zijn naast Microsoft op 3 EDS op 11 en, toch wel verrassend, Lucent op 14.
Microsoft is nummer 3 in Integratie/consolidatie