Het netwerk wordt steeds belangrijker. Meer apparaten, en mensen, gaan er deel van uitmaken en de grenzen tussen bijvoorbeeld intranet en internet vervagen. In zo'n web 2.0-omgeving is security belangrijker dan ooit. Ook het feit dat bedrijven zich aan steeds strengere regelgeving dienen te houden, maakt dat security hoog op de agenda staat. Dat betrouwbaarheid voor bijna de helft van de deelnemers het doorslaggevende criterium is bij de keuze van een bedrijf, zal niemand verbazen.
Het netwerk wordt steeds belangrijker, dat zegt zowel de topman van Cisco als die van Sun Microsystems in deze gids. Beveiliging speelt daarbij een cruciale rol en het zal niemand verbazen dat betrouwbaarheid daarbij volgens ict-professionals van het grootste belang is: 48 procent van de deelnemers aan dit imago-onderzoek vindt dit het belangrijkste criterium. De prijs en het nakomen van de tijdsplanning en het budget zijn bij security het minst relevant voor de ict-professionals.
Web 2.0
Cisco staat met mooie cijfers op 1, vooral dankzij het betrouwbare imago. HP zou in de lijst op een zesde plaats hebben gestaan als de relevantie van de factoren niet zou zijn meegewogen (zie de verantwoording van dit onderzoek voor details), maar scoort op de belangrijke factoren juist goed en sleept daardoor alsnog een tweede prijs in de wacht.
De eerste verrassing vinden we op de derde plaats, waar Sun Microsystems staat. Vorig jaar bezette het nog de tiende plek. Het bedrijf springt er gunstig uit wat betreft de prijs, maar vooral als het om de manier van communiceren gaat, heeft het bedrijf een naam hoog te houden en die reputatie wordt in het onderzoek bevestigd. René Klomp, security specialist bij Sun Microsystems: "Ons credo: ‘the network is the computer, ‘ is een visie die nu echt steeds meer werkelijkheid wordt. De stijging is mogelijk te verklaren doordat mensen zich meer bewust zijn van het netwerk en ontwikkelingen als web 2.0, ofwel samenwerking met business partners, klanten én medewerkers." Klomp merkt op dat de grenzen tussen intranet en internet steeds meer vervagen en het netwerk wordt uitgebreid met zeer uiteenlopende apparaten als laptops, pda's en telefoons. Security is dan vanzelfsprekend van het grootste belang. Daarnaast staat beveiliging vanwege wet- en regelgeving hoog op de agenda van organisaties.
Pure security
Bedrijven die zich puur en alleen op beveiliging richten, staan wel in de top 15, maar we vinden ze buiten de top 3. Kaspersky klom vorig jaar al aardig op en stijgt dit jaar verder naar de vierde plaats. De virus- en spambestrijder groeit ook in de Benelux hard en dat is te merken aan de bekendheid: vorig jaar kende 37 procent het bedrijf niet, nu is dat 30 procent. Kaspersky staat dit jaar een plek voor Symantec, dat vorig jaar nog stabiel op 3 stond. Mensen die het bedrijf uit de praktijk kennen, blijken er graag mee samen te werken, dus wellicht heeft het een imagoprobleem onder mensen die met de concurrenten werken of het helemaal niet zo nauw nemen met de beveiliging. Ook in deze categorie vinden we opvallende nieuwkomers: Crypsys (onder andere distributeur van de Sophos-software) op 7 en Panda op 13. Die laatste is nog geen grote speler in de zakelijke markt: slechts 3 procent van de ict-professionals geeft aan ermee te werken.
Lucent en Computer Associates stonden vorig jaar al in de onderste regionen van de top 15 en verdwijnen dit jaar helemaal uit deze lijst. Verder zijn er nog enkele dalers, waaronder RSA, dat van 6 naar 11 zakt en Checkpoint dat negen plaatsen prijs moet geven en op 14 terechtkomt. Trend Micro ten slotte gaat van 11 naar 15.
security.
Nummer 3 in Security