Toen ik een tijdje geleden moest uitleggen wat BI was, kwam ik er ook even niet meer uit. Ik ben niet de enige. Naast de discussies in dit theater over wie nu eigenlijk eigenaar is (techneuten versus de business), of wie belangrijker is (de I.M. of de B.I.er): Het is inmiddels allemaal geblogd door het Computable expertpanel. En het is eigenlijk de olifant en de 7 blinden verhaal (vraag Google maar even naar dit verhaal).
B.I. is een containerbegrip geworden. In een container past alles namelijk. Maar IM (Informatie management) als een hogere orde boven B.I. volgens de SMS'er naar Carel Meijer vorige week? Gewoon jaloers. Ik werk tegenwoordig met de omschrijving van B.I.: "Het inzetten van informatie als productiefactor". Bladerend door verschillende definities, hang ik nu een beetje tevreden in mijn bureaustoel over dit vernuftige definitietje. “Inzetten” + “Informatie” + “Productiefactor” = “B.I.”.
Denk even mee: Organisaties hebben een doel. Dat doel wordt bereikt door productiemiddelen. Daar waar informatie helpt om doelen te bereiken, is dit Business Intelligence. En 10 tegen 1 dat er dan nagedacht is over hoe informatie moet worden gestructureerd (in de ERP, CRM of SCM), hoe we het er slim uithalen (DWH) en als management info presenteren, zodat (b.v.) het vrachtwagenbedrijf door analyse van data er achter komt niet door te groeien in chauffeurs en trucks, maar dat met een nieuw magazijn in het Noorden met minder vervoersbewegingen, een gelijke logistieke performance wordt geleverd.
Ook als u denkt dat B.I. eigenlijk Competitive Intelligence is, dan gaat de definitie ook op. Het verschil met de klassieke B.I. (cijfertjes)? Voor C.I. is er vaak nog geen codering van allerlei basisbestanden, zodat we nog geen soort ERP kunnen inrichten.
Kortom, het fenomeen informatie wordt door Business Intelligence op z’n merites beoordeeld, inzichtelijk gemaakt, aan beslissers gepresenteerd en verhoogt productiviteit (sneller, slimmer, beter je doelen bereiken). Dat zijn 4 stappen om informatie als productiefactor in te zetten. Daarbij wordt de dynamiek van B.I. in bedrijf in de definitie weergegeven door het woord “inzetten”. U mag zelf invullen of dat door de business, techniek, een Competence Center of door de Controller wordt gedaan.
Natuurlijk zitten er vast wel wat haakjes aan zo’n definitie. Bijvoorbeeld de blog (2 weken geleden) van Gerrit Visser die een nog andere dimensie van B.I. (netwerk) betrekt. Vooralsnog, een werkbare definitie? Ik zou zeggen: “Schopt u maar….”
Andries ik ben blij dat je Kennis en Informatie nog steeds centraal stelt als de verbindende elementen. Wel bespeur ik dat je de voorlopige definitie die je bij je intrede als lektor hanteerde enigszins hebt afgezwakt. Of moet ik zeggen bijgesteld?
Andries, gefeliciteerd denk dat je definitie inderdaad alles van BI, of hoe we informatie gerelateerde vakgebieden ook noemen, kan bevatten.1 minpuntje, je hebt zelf gevraagd om te schoppen :-),een bestuurslid dat besluiten neemt op basis van een rapport, is bezig met BI! Een customer service medewerker die een klant adviseert op basis van informatie, is bezig met BI!Misschien staat de B in BI dan wel voor Bedrijfsvoering. Maar dan is de hoogste rang in BI land geen CIO maar CEO.Denk nog steeds dat je container definitie alles wat over BI gezegd is binnen je definitie kan bevatten, maar container begrippen hebben 1 nadeel. Alles past dus eigenlijk zegt het niets.Zo lekker schoppen op zondagavond 🙂
Andries,Een zeer werkbare definitie. Schoppen niet nodig…frank
Andries,Ik probeer al bijna 10 jaar om tot de ultieme definitie te komen. In plaats van minder woorden (6! Van harte) wordt het alleen maar meer (98!). Mijns inziens is hij wel lekker compleet en dekt hij bijna alles af van wat wij business intelligence noemen, of customer intelligence, of enteprrise intelligence of eco system intelligence etc… Wat dat betreft is 98 woorden voor 4 definities ook al een goed eind in de richting toch? Ook hier dan de defintiie: Op basis van data uit informatie- of productiesystemen komen tot een verzameling van gegevens van zowel interne, bedrijfseigen data als externe data uit verleden, heden en toekomst. Deze gegevens bruikbaar te maken door deze in de vorm van eenduidige en betrouwbare informatie beschikbaar te stellen in de door de eindgebruiker gewenste omgeving en verschijningsvorm. Aangevuld met analyse mogelijkheden is de afnemer in staat om over processen, strategie of doelstellingen verantwoording af te leggen, deze (bij) te sturen of aan te passen. Met als resultaat het meer efficiënt en doelmatig inzetten van de schaarse bedrijfsmiddelen en een betere prestatie.
Andries,Leuk om je op het net nog eens te zien praten over BI. Ik ben nu helemaal verslaafd door het lectoraat van je! Misschien tot in de toekomst :)Gr. Robert Speckmann
Die definitie discussies zijn een soort secundaire arbeidsvoorwaarden als je BI’er bent. Een mooie poetische is nog altijd: “BI is het proces om gegevens binnen een organisatie te laten stromen naar die plaatsen waar deze gegevens het meest renderen.”(vervang naar hartelust ‘gegevens’ voor ‘informatie’ of ‘data’)
Nou zal ik er dan ook nog maar een bij doen :Business Intelligence is het vermogen om met behulp van bepaalde ICT technieken de informatie die nodig is om beslissingen te nemen te verbeteren zodat de uitvoerende processen waar nodig bijgestuurd kunnen worden.
BI= Bedrijfs Inlichtingen
Wat ik mis in de bovenstaande reacties is het expliciet vermelden van een kennelijke verschuiving van BI als “beslissingsondersteuning” naar (operationele) “procesondersteuning”. Voor mij is het niet meer dan een volgende stap in de evolutie die het containerbegrip BI ondergaat. Volgens mij is een dergelijke evolutie vaker zichtbaar: een bepaalde “tool” wordt in eerste instantie primair toegepast op één specifiek domein, maar gaandeweg ontstaan er steeds meer cross-domain toepassingen en aanverwante spin-offs. Er ontstaat aldus ook behoefte aan andere, bredere definities. Niet meer dan een natuurlijk proces. Mbt de “nieuwe” BI definitie: verbluffende eenvoud. Ik gebruik deze graag om alle andere overboord te gooien!
Mijn versie:Prestatieverbeterende informatie op het juiste moment, op de juiste plek en in de juiste vorm (en minder is beter). BI integreert verder en verder binnen werkprocessen, tot we het niet meer zullen zien.