Het Nederlandse normalisatie-instituut (NEN) onderzoekt hoe normalisatie het uitbestedingsproces kan verbeteren. Dat kan ofwel door het gebruiken van een bestaande de-facto standaard voor IT-outsourcing of wel door een compleet nieuwe norm te ontwikkelen.
NEN, het nationale normalisatie-instituut, heeft onderzoek laten doen naar de rol die normalisatie zou kunnen spelen bij het uitbesteden van it-diensten. Gertjan van den Akker, coördinator van het onderzoek binnen het NEN: "De resultaten van het onderzoek moeten nog worden gepresenteerd aan de Europese Commissie in Brussel. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek in de vier andere Europese landen zullen we nieuwe voorstellen indienen voor verdere normalisatie op dit gebied."
Tim Kniep, de student Technische Bestuurskunde van de TU Delft die het onderzoek heeft uitgevoerd, inventariseerde welke normen momenteel bij outsourcing worden gebruikt. "Het blijkt dat veel it-normen raken aan outsourcing, maar er is slechts één norm specifiek voor outsourcing: eSCM, een vrij onbekende en relatief nieuwe norm." Vervolgens heeft Kniep een aantal Nederlandse deskundigen op het gebied van outsourcing geïnterviewd en de behoeften in kaart gebracht. Het resultaat was een lijst met eisen voor een nieuwe norm. Op basis hiervan heeft Kniep een aantal suggesties geformuleerd. Eén daarvan is om van een bestaande de-facto standaard voor it-outsourcing een formele standaard te maken. Een andere mogelijkheid is een compleet nieuwe norm te ontwikkelen.
Kniep: "Het voordeel van een nieuwe norm is dat je met een schone lei kunt beginnen en er ook een beknopte norm van kunt maken, waarmee ook kleinere bedrijven kunnen werken."
NEN bemiddelt in het maken van afspraken in normcommissies over producten en werkwijzen, en publiceert deze.