Zakelijk internet service provider BIT is gestart met een speciale monitoringservice voor het stroomverbruik van klanten. Doel is om klanten die meer stroom gebruiken dan technisch verantwoord is, te behoeden voor onnodige downtime.
BIT heeft de nieuwe, gratis service aan zijn klanten geïntroduceerd omdat de service provider veel bedrijven ziet die zich niet realiseren dat zij zich in de gevarenzone bevinden. "Sommige klanten gebruiken meer stroom dan gespecificeerd. Dat is onverstandig en kan tot downtime leiden. De meeste klanten zijn zich hier echter niet van bewust", zegt Alex Bik, technisch directeur BIT.
Het totale stroomverbruik per maand werd al gemeten voor facturatiedoeleinden. Nu wordt echter ook het actuele stroomverbruik bewaakt, waarbij naar de som van beide powerfeeds wordt gekeken. Standaard wordt in elk rack in het datacenter 16 ampere geleverd. Doordat de stroomvoorziening dubbel is uitgevoerd, bedraagt de totale capaciteit 32 ampere. Als een klant meer stroom gebruikt dan de gespecificeerde 16 ampere en er treedt een storing in een van beide powerfeeds op, zal alle apparatuur in het betreffende rack uitvallen, omdat er per feed niet meer dan 16 ampere geleverd wordt.
Bik: "De racks zijn dubbel uitgevoerd om in geval van calamiteiten reservecapaciteit te kunnen leveren. Als deze capaciteit ook standaard wordt benut en er gebeurd iets, dan wordt een bedrijf direct geconfronteerd met downtime. Met onze nieuwe service geven we de klant een seintje zodra het verbruik te hoog wordt en bieden we hem extra stroom aan voor zijn rack. Zo garanderen we dat hij buiten het risicogebied voor downtime blijft."