E-mail is het meest gebruikte communicatiemiddel. Dat komt omdat het de productiviteit van de werknemer ten goede komt. Instant messaging wordt ook vaak gebruikt, maar heeft een negatieve invloed op de productiviteit van de werknemer.
E-mail is het meest gebruikte communicatiemiddel op de werkplek. Uit onderzoek van Datamonitor in opdracht van it-leverancier Dimension Data blijkt dat honderd procent van de medewerkers gebruik maakt van e-mail. Datamonitor vroeg 390 ict-managers en 594 werknemers uit dertien landen naar het gebruik van communicatiemiddelen.
Vaste telefonie wordt maar door 80 procent van de ondervraagde genoemd als meest gebruikte communicatiemiddel, daarop volgt de mobiele telefoon (76 procent). Bijna zeventig procent van de ondervraagden maakt regelmatig gebruik van instant messaging.
Effectief
"Uit het onderzoek blijkt dat mensen liever per e-mail communiceren dan via de vaste telefoon of andere, meer persoonlijke technologie. Je kunt je afvragen hoe effectief e-mail is als communicatiemiddel bij het oplossen van ingewikkelde problemen of het voeren van discussies", zegt manager solutions Vincent Adolfs.
Meer productiviteit
De reden voor het gebruiken van e-mail en niet de vaste telefoon is dat e-mail zorgt voor meer productiviteit van de werknemer. Zeventig procent van de respondenten zegt dat e-mail hun productiviteit positief beïnvloedt. Iets meer dan de helft zegt dit over de vaste en mobiele telefoon. Communicatiemiddelen als instant messaging, blogs en softphones worden het meest storend ervaren.
E-mailgebruik moet niet worden bepaald door gemakzucht, vermijden van confrontaties of indekgedrag (cc’s). De keuze voor het communicatiemiddel kan worden afgeleid op basis van Urgentie (dringendheid) of Importantie (belangrijkheid).
Een van de adviezen uit de workshop ‘e-mail zelfbeheer’.