Onderzoekers van de Universiteit van Leuven zijn erin geslaagd de populaire codeersleutel KeeLoq voor antidiefstalsystemen in auto’s te kraken. De Belgen tonen aan dat dit systeem niet zo veilig is als wordt beweerd.
KeeLoq van het Amerikaanse bedrijf Microchip Technology wordt gebruikt door onder andere Fiat, Saab, Opel, Honda, Toyota, Volvo en Volkswagen. De sleutel zit op een chip in de afstandsbediening waarmee de chauffeur de centrale vergrendeling en het antidiefstalsysteem activeert.
Elke afstandsbediening bevat een unieke codeersleutel met 18 triljoen combinaties. Zelfs met 100 computers ter beschikking zou je normaal nog verscheidene tientallen jaren nodig moeten hebben om de sleutel te kraken, zo beweerde eerder uitgevoerd buitenlands onderzoek.
Draadloos
De Leuvense onderzoeksafdeling Cosic werkte samen met het departement computerwetenschappen van Technion (Israel Institute of Technology) en de Hebrew University of Jerusalem. De Belgen en Israëliërs ontwikkelden na enkele maanden onderzoek software die de code op de chip draadloos achterhaalt. Dat kan vanaf een korte afstand, bijvoorbeeld als de sleutel op tafel ligt, of in een tas of broekzak zit. Daarvoor zou de software ongeveer een uurtje nodig hebben, schrijft de krant Het Laatste Nieuws.
De Leuvense wetenschappers presenteerden hun onderzoek gisteren op Crypto, een grote internationale conferentie over cryptologie aan de Universiteit van Californië in Santa Barbara. KeeLoq-ontwikkelaar Microchip Technology weigert elk commentaar.
Daarmee kan de auto toch nog niet gestart worden en dus gestolen.
Je hebt nog steeds de sleutel nodig met het bijhorende Transponder systeem en dit systeem valt toch niet te kraken of heb ik het nu volledig verkeerd?
Nee hij kan niet gestart worden…. je hebt alleen geen radio/ boxen in de auto meer.
jawel
de wagen kan wel gestart worden
de sleutel is echt niet nodig,
gewoon starten zoals ze vroeger deden door het slot te forceren.