Nederlandse jongeren verliezen aandacht voor MSN Messenger. Uit periodiek onderzoek van NewRulez blijkt dat dagelijks 10 procent minder MSN’t dan vorig jaar. De internetverbinding staat gemiddeld drie kwartier langer open; meer dan 3 uur per dag.
Niet MTV of TMF, maar familiezenders als RTL4 en Net5 zijn de eerste keuze van jongeren als ze televisie kijken. De televisie staat iedere dag gemiddeld 3:18 uur per dag aan. Dat blijkt uit onderzoek van NewRulez, het jongerenplatform van Ilse Media.
Tv langer niet bekeken
Maar een televisie die aan staat, wordt niet per definitie bekeken. Ook dat blijkt uit de peiling onder 1.745 jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Jongeren kijken maar 1:54 uur per dag actief naar de televisie. Dat is 12 minuten meer dan vorig jaar, maar de tijd dat de tv niet-bekeken aanstaat groeide ook met meer dan een half uur.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat MSN Messenger meetbaar aan populariteit had verloren, toen NewRulez het onderzoek in april 2007 uit liet voeren. Vorig jaar logde 81 procent van de jongeren dagelijks in op chatprogramma MSN Messenger, dit jaar lag dat percentage op 72 procent. MSN'en blijft vooralsnog de nummer één activiteit, gevolgd door surfen, gericht browsen en e-mailen.
Internet meer aandacht
Televisie is al enige tijd niet meer het dominante medium onder jongeren. Zij besteden gemiddeld dagelijks 192 minuten achter internet. Van de 3:18 uur dat de televisie dagelijks aan staat, krijgt dit kastje 114 minuten actieve kijktijd. De radio staat dagelijks 102 minuten aan, met Radio538 als veruit de populairste. 3FM en Q-Music staan daarna onder de populairste sneltoetsen van de radio.
Het onderzoek, in handen van Emerce, meldt over internetvideo: "Het dagelijks bekijken van filmpjes stijgt met 9 procentpunt, van 23 procent naar 32 procent. Jongeren kijken dagelijks bijna anderhalf keer zo veel naar online filmpjes als in september 2006 het geval was. Ook het dagelijks bekijken van nieuwssites stijgt, en wel met 5 procentpunt, van 33 procent naar 38 procent."
NewRulez voert het onderzoek regelmatig uit op zijn eigen jongerensites, waarom Cu2, Kaboem en Inside Gamer, om media- en reclamebureas inzicht te geven op hoe jongeren online en offline consumeren.
De hamvraag is of er dan nu gewoon minder geneuzeld wordt of dat er (i.p.v. MSN via een ander medium geneuzeld wordt? Jammer dat het onderzoek daar niet naar heeft gekeken…
Weer zo’n half onderzoek waar de media intuinen. Kijk maar eens goed in het bovenstaande bericht: “NewRulez voert het onderzoek regelmatig uit op zijn eigen jongerensites”. Alsof dat representatief is met sites als Kaboem en Cu2. Het gaat ook al lang niet meer om MSN messenger maar Windows Live messenger. De jongeren weten dat heel goed. Als je ze vraagt of ze MSN messenger gebruiken zeggen ze dus nee, ik gebruik Windows Live Messenger.
@wicky: jij neuzelde vroeger als jongere zeker nooit via de telefoon bijvoorbeeld? Laat ze toch lekker! Overigens wordt Windows Live Messenger ook heel veel in het bedrijfsleven gebruikt om snel dingen te regelen.
@ rolf: Ik zal ze lekker laten neuzelen of ‘communiceren’ als we met die term meer op n lijn zitten. Blijf ik het interessant vinden om te weten of de communicatie via MSN vervangen wordt door communicatie via een ander medium, dan wel dat er minder wordt gecommuniceerd. Ben zelf overigens n van die (tevreden) gebruikers in het bedrijfsleven…