Frost & Sullivan heeft de 2007 Global Award for Distribution Strategy Leadership in de anti-malware markt aan F-Secure toegekend.
Door de volwassenheid van de markt en de grote concurrentie is distributie inmiddels een bepalende groeifactor.
De Frost & Sullivan Award for Distribution Strategy Leadership wordt elk jaar uitgereikt aan het bedrijf dat optimaal presteert met zijn distributiestrategie. De Frost & Sullivan Best Practices Awards zijn voor bedrijven die in regionale of wereldwijde markten goed presteren op gebieden als leiderschap, technologische innovatie, klantenservice en strategische productontwikkeling. Om de best practices vast te kunnen stellen vergelijken analisten marktpartijen en meten ze prestaties op basis van diepte-interviews, analyses en uitgebreid secundair onderzoek.
In 2006 ontstond er een nieuwe distributietrend in de verkoop van beveiligingssoftware. Internet service providers werden het nieuwe distributiestrijdperk voor leveranciers. Dit kanaal kwam voor marktpartijen lange tijd op het tweede plan. Maar F-Secure implementeert als sinds het einde van de jaren negentig best practices in de relaties met ISP's. In 1999 tekende het bedrijf het eerste Security as as Service-partnerschap en in 2000 werd het dochterbedrijf F-Secure Online Solutions (F-SOS) opgericht. Dit onderdeel concentreerde zich op het leveren van beveiligingsdiensten via ISP's. De activiteiten van F-SOS zijn in 2002 in F-Secure geïntegreerd om meer synergievoordelen te kunnen behalen.
"F-Secure heeft de potentie van opkomende distributiekanalen in deze markt al een paar jaar geleden erkend. Vanuit dat perspectief heeft het bedrijf sterke kanaalrelaties opgebouwd en krachtige distributiemodellen opgezet", zegt Katie Gotzen, Industry Analist bij Frost & Sullivan. "F-Secure versterkt zijn distributiestrategie consequent en heeft daardoor een sterke concurrentiepositie in deze markt."
"Door deze vroege focus op de markt voor service providers loopt F-Secure voorop in een segment dat nu steeds belangrijker wordt voor de distributie van oplossingen", vervolgt Gotzen. "Het bedrijf heeft momenteel samenwerkingsverbanden met meer dan 150 ISP's, waaronder gerenommeerde namen als France Telecom, TeliaSonera, Charter Communications in de VS, PCCW in Hongkong, Optus in Australië, SingNet in Singapore en VSNL in India. Verder zijn er partnerschappen met vooraanstaande mobiele operators als Swisscom, Orange UK en T-Mobile."
F-Secure heeft zijn processen en businessmodel succesvol aangepast om ze te kunnen integreren met de businessmodellen van service providers. Bovendien heeft de organisatie expertise opgebouwd over de factureringssystemen van ISP's. Gotzen zegt hierover: "F-Secure biedt integratie met model van maandelijkse facturen dat service providers hanteren. Door deze flexibiliteit onderscheidt het businessmodel zich van de standaardmodellen voor de verkoop van licenties op jaarbasis."
Het bedrijf richt verschillende specifieke marketingactiviteiten op het service provider-kanaal. De jaarlijkse events die het bedrijf voor ISP's organiseert, trekken deelnemers vanuit de gehele wereld. Daarnaast onderneemt F-Secure gezamenlijke marketingacties met service providers. De ‘SPA'-website is daarvan een goed voorbeeld.
"Naast aantrekkelijke businessmodellen voor service providers biedt het productportfolio van F-Secure ook mobiele operators veel voordelen. Het bedrijf is een pionier in de markt voor mobiele beveiliging en loopt hierin nog steeds voorop", aldus Gotzen.
F-Secure introduceerde in 2004 als eerste een commerciële oplossing voor de beveiliging van smartphones op basis van Symbian OS. Sindsdien is de technologie verder verbeterd en de beveiliging uitgebreid naar Windows Mobile 5.0. Daarnaast biedt ‘Mobile Security' een mobiele firewalls en antivirusbescherming voor gebruikers van het populaire mobiele platform Symbian S60 derde editie. Deze productlijn wordt in de loop van 2007 naar Windows uitgebreid.