Naast bellen en sms’en is e-mailen en internetten via je mobiele toestel al lang geen bijzonderheid meer. Zo lang geleden is het nog niet dat we buiten kantoor of ons huis niet bereikbaar waren en een mobiele telefoon de afmeting had van een bescheiden campingkoelkast. Er wordt echter steeds meer functionaliteit aan de mobiele telefoon toegevoegd en er komen steeds meer diensten beschikbaar, zodat een mobieltje naast een praktisch hulpmiddel steeds meer een personal entertainment center lijkt te worden. MP3’tjes beluisteren, foto’s delen en filmpjes maken: het kan allemaal.
Mobiele televisie is de nieuwe belofte aan de horizon, een baanbrekende ontwikkeling. De manier waarop televisie werd aangeboden is namelijk ruim vijftig jaar hetzelfde geweest. Er werden programma's uitgezonden die op vaste tijden bekeken konden worden. De komst van de videorecorder heeft al veel veranderd, maar televisiekijken kan nu echt altijd en overal, op alle types en maten schermen. Het creëert een heel nieuwe massamarkt voor televisieprogramma's, advertenties, interactieve spellen en andere diensten. Interactiviteit en personalisatie vormen de kern van het hele verhaal.
Mobiele televisie voegt waarde toe voor content- en service providers, adverteerders, operators en uiteraard de gebruikers. Op dit moment worden de wereldwijde inkomsten voor het leveren van mobiele diensten al geschat op 13 miljard dollar. Naar verwachting zal dit mede door de komst van mobiele televisie in 2010 opgelopen zijn naar 28 miljard. Geen geringe bedragen.
Sceptici geloven er niet in: waarom zou je op zo'n klein scherm tv-kijken; moeten we willen dat de paar mensen die in de trein niet zitten te bellen of te sms'en apathisch naar hun beeldschermpje turen om het avondnieuws te bekijken? En is er überhaupt wel een markt voor zulke diensten? Datadiensten als e-mail en internet werden echter niet zo lang geleden ook nog maar mondjesmaat gebruikt. Toch gaven Nederlanders in het eerste kwartaal van dit jaar samen al 65 miljoen euro uit aan datadiensten via hun mobiele telefoon. Dat belooft wat.
Maar wat kunnen we hierna nog verwachten? Het mooie van deze business is dat het nooit te voorspellen is. Zaken die nog heel ver weg lijken, worden binnen enkele jaren werkelijkheid. Leek umts al geweldig; de opvolger hspa is al volop in gebruik en de opvolger daarvan, Long Time Evolution, staat ook al in de startblokken. We leven bijna in een mobiele droomwereld, waar ieder sprookje sneller waarheid wordt dan we zelf ooit hadden kunnen denken. Dit betekent dat vooruit kijken en anticiperen steeds lastiger wordt. De volgende nieuwe techniek of toepassing is right around the corner. Toch heeft het ook wel iets spannends; het lijkt een bloedstollende speelfilm waarvan het einde nog heel lang op zich laat wachten. This summer across theatres in Europe: 'Mobility: the sky is the limit!'
Frank Hermans
Business Development Manager bij Ericsson