De markt van laptops is momenteel redelijk stabiel. De meeste merken houden hun marktpenetratie en parkaandeel redelijk in stand. De laptops van HP staan nog steeds aan kop bij bedrijven met meer dan 50 werknemers. Ook qua parkaandelen is HP nog altijd de nummer één, al is dat aandeel licht gedaald.
Op laptopgebied noteert HP een marktpenetratie van 30,7 procent, tegenover 31,8 procent in september 2006. Ook qua parkaandelen staat HP nog steeds bovenaan, al is dat aandeel licht gedaald, van 35,1 (september 2006) naar 34,8 procent (maart 2007).
Na een periode van groei ziet concurrent Dell zijn penetratie stagneren rond de 21,7 procent. In september 2005 bedroeg het parkaandeel van Dell nog 23,0 procent. In september 2006 was dit al gestegen naar 28,3 procent, om in maart 2007 uit te komen op 30,7 procent. Dit betekent dat het installed parkaandeel van Dell in anderhalf jaar is toegenomen met circa 33 procent.
In tegenstelling tot Dell heeft de nummer drie van de markt, Toshiba, al enige tijd te kampen met een neerwaartse spiraal. De penetratie van deze fabrikant was in maart 2007 circa 13,8 procent, terwijl in september 2006 nog een penetratie gemeten werd van 15,1 procent. In tegenstelling tot de penetratie, ziet Toshiba zijn parkaandeel nagenoeg gelijk blijven. Het lijkt erop dat Toshiba het grote verval van de afgelopen jaren heeft weten af te remmen, mede door zich meer te richten op grotere organisaties en organisaties die te beschouwen zijn als ‘typische laptop'-bedrijven.
Lenovo (inclusief IBM) ziet zijn overall penetratie stabiliseren op 6,2 procent. Diens parkaandeel liep echter terug van 10,7 procent in september 2006 naar 9,9 procent in maart 2007. De vijfde plaats in marktpenetratie wordt ingenomen door Acer. Voor deze fabrikant is in maart 2007 een penetratie gemeten van iets boven de 4 procent, een lichte daling ten opzichte van september 2006. Acer zag zijn parkaandeel in maart 2007 toenemen naar 2,7 procent.
Pda's en smartphones
Eind jaren negentig deed bij de meeste bedrijven de pda zijn intrede, doordat werknemers deze privé aanschaften en meenamen naar hun werk. Tegenwoordig voorzien vele bedrijven hun werknemers echter zelf van pda's. Circa 59 procent van de Nederlandse bedrijven met 50 of meer werknemers verstrekt anno 2007 pda's aan de werknemers. Een jaar eerder was dit bij circa 48 procent van de bedrijven het geval.
Tegenwoordig winnen draadloze verbindingsmogelijkheden zoals infrarood (IrDA) en Bluetooth meer en meer aan populariteit. Het is inmiddels ook mogelijk de pda te synchroniseren via het wlan. In de toekomst zal de pda samensmelten met de zogenaamde smartphone, een mobiele telefoon met pda-functionaliteit. De scheidslijn tussen beide producten zal op termijn meer en meer vervagen.
De fabrikanten HP en Palm hadden medio 2006 een groot deel van de pda-markt in handen. Gezamenlijk was het installed parkaandeel van beide leveranciers circa 66 procent. In 2007 is er toch een lichte verschuiving opgetreden, vooral ten nadele van Palm. De top 5 ziet er medio 2007 als volgt uit: HP, Palm, Blackberry, Qtek en Dell. Vooral de aandelen van Blackberry en Qtek zijn aanzienlijk toegenomen.