Maar liefst 39% van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf is slecht of onvoldoende voorbereid op een eventueel verlies van digitale bedrijfsgegevens.
Ruim een derde van het mkb heeft het afgelopen jaar daadwerkelijk gegevens verloren. De meest voorkomende oorzaak is een server- of computercrash (64%). Hoewel 61% van de respondenten zegt goed voorbereid te zijn op het verlies van digitale bedrijfsgegevens, maakt slechts 26% dagelijks een back-up. Bijna de helft noemt opslag op de externe harde schijf als favoriete vorm voor het maken van een back-up. Back-ups maken met behulp van online-software is in opmars: 26% ziet dit als zeer aantrekkelijk. Dat blijkt uit onderzoek van De Vos & Jansen in opdracht van KPN naar veiligheid en ICT binnen het midden- en kleinbedrijf. De resultaten zijn vandaag bekendgemaakt tijdens een persbijeenkomst in het CyberCenter van KPN.
Opslag digitale bedrijfsgegevens nog onvoldoende
Hoewel de meerderheid (83%) aangeeft een back-up te maken, doet slechts 26% dit dagelijks. 37% maakt wekelijks een back-up, 29% maandelijks en 5% jaarlijks. Een zeer klein percentage (4%) zorgt meerdere keren per dag voor een back-up. Bij afwezigheid door ziekte of vakantie schiet het maken van de back-up er vaak bij in, geeft 60% aan. Het bewaren van de back-ups (op tape, USB-stick, cd-rom en dvd) vindt meestal plaats op kantoor in de kast of bij de pc (38%). In 28% van de gevallen wordt de back-up mee naar huis genomen, 21% stopt de back-up op kantoor in de kluis en bij 7% haalt een externe partij de back-up op. Steeds meer bedrijven (26%) zien in online-software een veiligere en efficiëntere oplossing ten opzichte van het huidige aanbod.
Back-up als het kwaad is geschied
Bedrijven geven aan vooral gebruik te maken van back-upmogelijkheden nadat zij met het verlies van digitale bedrijfsgegevens te maken hebben gehad. Twee derde neemt dan maatregelen. 16% doet dan nog steeds niets, omdat zij het vergeten, het niet nodig vinden of het te ingewikkeld vinden. Wanneer een bedrijf te maken heeft met gegevensverlies, dan is de grootste frustratie het niet kunnen doorwerken en het verlies van de gegevens zelf. Het mkb vreest het meest het verlies van klantgegevens en -dossiers, financiële gegevens en e-mailcorrespondentie. Minder erg is verlies van de eigen interne gegevens, zoals de agenda, adressenbestanden en personeelsgegevens. Daarnaast heeft het ook financiële consequenties. Volgens eigen zeggen kost het niet kunnen werken door verlies van digitale bedrijfsgegevens het mkb tussen de 950 en 2.200 euro per dag per bedrijf.
Groeiend belang veiligheid en ICT voor mkb
De respondenten uit het onderzoek geven aan dat ICT met de dag belangrijker wordt (74%). Ruim 73% vindt dat ICT het werk makkelijker maakt. Het is belangrijk dat veilige opslag van digitale bedrijfsgegevens hoger op de agenda van het management komt te staan vindt 53%. ‘Veiligheid is dus van groot belang voor het MKB', aldus Erik van der Meijden, de nieuwe directeur van KPN ICT Services. ‘Het zou ondernemers een hoop zorgen én tijd schelen als ze een snelle en gemakkelijke oplossing zouden kunnen inschakelen voor een veilige opslag van digitale bedrijfsgegevens. Een back-up op kantoor beschermt niet tegen brand of diefstal. Om niet te spreken over het bewaren van een back-up op tape in de kluis waarbij de tape door opwarming langzaam onbruikbaar wordt. KPN biedt daarom een aantal gemakkelijke en voordelige oplossingen. Met Back-up Online bijvoorbeeld kunnen ondernemers elke dag automatisch, tegen minimale kosten, via internet een back-up laten maken van hun bedrijfsgegevens. Zij hebben daar totaal geen omkijken naar en alle belangrijke informatie wordt direct opgeslagen in de zwaar beveiligde CyberCenters van KPN. Verlies van bedrijfsgegevens door calamiteiten als brand, diefstal en computercrashes is daarmee uitgesloten.'
Software Online
Back-up Online maakt net als Extra Harde Schijf Online en het Internet Veiligheidspakket deel uit van Software Online, een serie online ICT-oplossingen voor de zakelijke markt. KPN bewaart en beheert deze softwarepakketten en bedrijfsgegevens centraal in zijn CyberCenters. Daarmee speelt KPN in op de behoefte van ondernemers in het mkb aan gemak, kostenbesparing en één leverancier van ICT-totaaloplossingen. Voor het aanbieden van geïntegreerde IT- en telecomoplossingen lanceert KPN een nieuw bedrijfsonderdeel: KPN ICT Services. Alle informatie over de ICT-oplossingen van KPN is te vinden op: kpn.com/ict