Steeds meer sollicitanten vinden uitdaging en bedrijfscultuur belangrijker dan een hoog salaris. Daarom is het belangrijk dat cio’s het imago van hun ict-bedrijf goed weten te presenteren.
Om meer ict-talent aan te trekken moet moeten cio's (chief information officers) het imago van de ict-afdeling meer naar buiten weten te brengen. Ict-bestuurders zijn zich weliswaar bewust van het belang van marketing voor de zakelijke kant van hun bedrijf, maar die kennis wordt nog te weinig ingezet bij het werven van nieuw personeel. "Cio's moeten het imago van hun bedrijf beter weten te verkopen. Op die manier valt het gevecht om nieuw talent op de krappe arbeidsmarkt te winnen", concludeert Forrester Research in een onderzoek naar de afwegingen van sollicitanten bij de keuze voor een nieuwe werkgever.
Vooral voor ict-professionals met ervaring bij verschillende bedrijven blijken doorgroeimogelijkheden, bedrijfscultuur en bedrijfsstrategie steeds belangrijkere ijkpunten. Forrester stelt een stappenplan op waarmee cio's zich kunnen onderscheiden van andere bedrijven. Forrester adviseert onder andere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals extra studiemogelijkheden, in een vroeg stadium te communiceren. Ook wijzen de onderzoekers cio's erop goede contacten te onderhouden met opleidingsinstellingen om talenten in een vroeg stadium te ontdekken. Verder roepen de onderzoekers op om de geijkte marketingkanalen voor personeeladvertenties nog eens onder de loep te nemen (strookt het met het bedrijfsimago?) en er wordt geadviseerd om de hele organisatie van managers tot werknemers onderdeel te maken van het bedrijfsimago.
Oh jee. Dit is echt weer zo’n managementaanpak: met mooie praatjes alles wat scheef zit recht proberen te praten. Laten we eerst eens beginnen met het VERBETEREN van de bedrijfscultuur!
Helemaal eens, maar wat is een bedrijfscultuur? Hierover zijn vele boeken geschreven en worden vele metaforen gebruikt om zaken duidelijk te maken. In de praktijk hanteren wij de atletieksport als voorbeeld. Er zijn vele manieren om een gouden medaille te behalen. Sommigen mensen halen na slechts 100 meter inspanning al hun goud. Daarvoor moeten ze hele dagen naar het krachthonk en continu trainen. Anderen zijn snel, maar lopen liever een tactische race waarbij ze gebruik maken van de overige lopers: dit zijn de 1500-meterlopers. Vervolgens is er een geheel andere discipline, namelijk de 10.000 meter. Deze mensen lopen vooral uitgekookt en letten erop dat zij hun krachten goed verdelen. Tenslotte zijn er de marathonlopers die altijd over een lange adem moeten beschikken. Als je vanuit de atletieksport naar de cultuur van afdelingen, bedrijven en organisaties kijkt dan kom je tot verbijsterende conclusies. Toch is het vooral het tempo waarin bedrijven hun werk plannen en tot succes komen die bepalen of mensen zich er thuisvoelen en meekunnen. Het is niet altijd de uitdaging (de gouden medaille) waar mensen naar streven maar juist het vermogen in een bepaalde race zichzelf te kunnen testen en daarmee zichzelf te bevestigen. Bedrijven moeten mijn inziens bewuster zijn van hun ‘werktempo’ en daar de sollicitant op aanspreken.