Belangrijke redenen om over te gaan tot outsourcing zijn het verkrijgen van toegang tot IT-deskundigheid en het verbeteren van de IT-dienstverlening aan de eindgebruiker. Dit blijkt uit een onderzoek van Orange Business Services naar outsouring-trends onder 600 CxO’s van middelgrote tot zeer grote multinationals in tien Europese landen. Het onderzoek toont aan dat IT data networks de meest geoutsourcede IT-taak zijn. De laatste trend is om de fixed voice-diensten te outsourcen.
Het onderzoek is uitgevoerd onder key decision makers in bedrijven met een hoofdkantoor in Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, IJsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland.
Van de respondenten geeft 62 procent aan dat zij ervaring hebben met outsourcing en IT-infrastructuur projecten, terwijl 26 procent ervaring heeft met het outsourcen van commodity services. De respondenten hebben het minste ervaring met off-shoring (15 procent) en business proces transformation outsourcing (13 procent). Zeventien procent van de ondervraagden heeft geen enkele ervaring met outsourcing.
Iets meer dan 69 procent van de respondenten noemt toegang tot essentiële IT-deskundigheid als drijfveer voor outsourcing. Kostenreductie volgt met 67 procent. Bijna net zo belangrijk is de verbetering van de IT-dienstverlening aan de eindgebruikers, wat 63 procent van de ondervraagden aangeeft als beslissende reden voor outsourcing. ‘Time to market' is voor 55 procent een belangrijke drijfveer. Bijna net zo belangrijk is het afstemmen van de IT-inspanningen op de zakelijke doelstellingen, het verminderen van complexiteit / het aantal leveranciers, toegang krijgen tot externe levercapaciteit en het verbeteren van businessprocessen en methodologieën.
Respondenten met ervaring op het gebied van outsourcing, hebben de volgende IT-taken reeds geoutsourced:
datanetwerken – 64 procent
datacenters – 42 procent
IT-helpdesk voor eindgebruikers – 28 procent
fixed voice – 26.5 procent
desktop management – 24 procent
bedrijfsapplicaties – 23.5 procent
Wat betreft diensten die CxO's gepland hebben om in de komende vier jaar te outsourcen, verschuift de trend naar fixed voice, gebruikershelpdesk, desktop management en mobile voice. In de komende vier jaar is 25 procent van de ondervraagde CxO's van plan fixed voice extern te laten uitvoeren, 20 procent wil het desktop management en de user helpdesk outsourcen en 18 procent zegt van plan te zijn om hun mobile voice-diensten te outsourcen.
Op de vraag wat IT decision makers ervan weerhoudt om tot outsourcing over te gaan, antwoordt 64 procent dat men vreest dat de kostenbesparingen niet het gewenste resultaat opleveren. Verlies van controle of afhankelijk zijn van de diensten van externe leveranciers wordt door 59 procent genoemd als belemmerende factor. Meer dan de helft van de respondenten noemt mislukte outsource-pogingen in het verleden, het verkrijgen van buy-in van lokale vestigingen / afdelingen en zorgen over beveiliging en risk management als belemmeringen.
Jeroen van Brussel, Managing Director van Orange Business Services in Nederland: "Bij Orange Business Services zien we een sterke vraag naar fixed voice outsourcing in combinatie met data outsourcing, wat de noodzaak van convergente oplossingen aantoont – een trend waarvan we verwachten dat deze zich snel zal uitbreiden naar mobile voice en data services."
Meer informatie over het onderzoek is te downloaden op het knowledge center van de Orange Business Services website: www.mnc.orange-business.com.