In navolging van Italië, Duitsland en Frankrijk, zet Alice, het Europese merk van Telecom Italia, vandaag voet aan wal in Nederland.
Alice is een service provider die zegt dat klantgerichtheid hoog in het vaandel staat en zonder kleine lettertjes een duidelijk aanbod doet. Alice geeft haar klanten de vrijheid om te gaan en staan waar ze willen en legt ze geen vast contract op. Alice is al in drie grote Europese landen actief en heeft momenteel meer dan tien miljoen klanten.
"Het aanbod van Alice is: een hoge snelheid tot 20 Mbps, een volledig telefonieabonnement, zonder bijkomende starttikken, geen langlopend contract en een grote mailopslag van 10 gigabite, allemaal voor EUR 29,90 per maand is uniek in Nederland", aldus Arthur van den Ende, directeur van Alice. "Meer service providers bieden internet en bellen voor een prijs rond de 29,90, maar dan gaat het vaak om veel lagere snelheden, met een langdurig contract en/of een starttarief voor ieder telefoontje, wat aanzienlijk kan schelen op de rekening aan het einde van de maand. Dit is gewoon het scherpste aanbod."
De grootste ergernissen worden veroorzaakt door storingen en trage verbindingen, komt uit een onderzoek van NetPanel in opdracht van Alice. Mensen willen een snelle verbinding. Nederlanders zijn niet voor niks de Europeanen die online veel van hun netwerk vragen en veel gebruik maken van muziek en beeld en daarvoor is een goede breedbandverbinding onontbeerlijk. Een andere grote ergernis (24% van de ondervraagden) is dat service providers nieuwe abonnees betere aanbiedingen geven dan bestaande abonnees, terwijl deze gebonden blijven aan het bestaande, veel duurdere contract.
Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat Nederlanders vaak niet weten of ze wel kunnen overstappen en afgeschikt worden door het gedoe dat het oplevert. "Hierdoor kunnen service providers slechte diensten leveren zonder klanten te verliezen en dat is niet waar consumenten op zitten te wachten", volgens Van den Ende. "Juist om die reden denken Telecom Italia en BBned dat de nieuwe service provider in de volle Nederlandse markt een heel goede kans van slagen heeft. Het is tijd voor een frisse wind in service provider-land", volgens Van den Ende. "Mensen die willen overstappen, zullen gecharmeerd zijn van een provider die het aandurft op kwaliteit te concurreren. Alice zal klanten aan zich binden door die kwaliteit elke dag opnieuw waar te maken."
"Internet is niks nieuws meer in Nederland. Bijna iedereen weet dat we de hoogste internetpenetratie van de wereld hebben. Uit onderzoek blijkt ook dat Nederlandse huishoudens gemiddeld 18 uur per week online zijn. In 2006 was dat nog 15 uur. De verwachting is dat dat nog blijft stijgen. De Nederlander eist en wenst dus veel van zijn internetverbinding", zegt Arthur van den Ende. "Vooral snelheid, kwaliteit en een duidelijk aanbod zijn belangrijk om aan de wensen van klanten te kunnen voldoen. Geen service provider heeft zo'n goede combinatie van snelheid, prijs en service als Alice en daarom weten we zeker dat deze nieuwe provider succesvol zal zijn."