Bedrijven denken door outsourcing toegang te krijgen tot deskundigheid. Ook kostenreductie blijft een reden om uit te besteden. Datanetwerken worden het meest uitbesteed. Met offshoring hebben veel directeuren weinig ervaring.
Het verkrijgen van toegang tot it-deskundigheid en het verbeteren van it-dienstverlening is de reden waarom bedrijven overgaan tot outsourcing. Dat blijkt uit een onderzoek van Orange Business Services naar outsourcingtrends. Orange vroeg zeshonderd directeuren van middelgrote tot zeer grote multinationals in tien verschillende Europese landen, waaronder Nederland, naar hun mening over dit onderwerp.
Bijna zeventig procent van de respondenten noemt de toegang tot essentiële it-deskundigheid de drijfveer voor outsourcing. Kostenreductie volgt daarna en wordt door 67 procent van de respondenten genoemd. Ook de verbetering van de it-dienstverlening aan de eindgebruikers is een belangrijke reden volgens 63 procent van de respondenten.
It-infrastructuurprojecten
Van de respondenten heeft 62 procent ervaring met uitbesteding en it-infrastructuurprojecten. Meer dan een kwart heeft ervaringen met het outsourcen van commodity services. De respondenten hebben de minste ervaring met offshoring en business proces transformation outsourcing. Van de respondenten heeft 17 procent helemaal geen ervaring met outsourcing.
Datanetwerken worden het meest uitbesteed. Dat doet 64 procent van de ondervraagden. De laatste trend is om fixed voice-diensten te outsourcen. Een kwart van de respondenten wil dit de komende vier jaar buiten de deur zetten.
Specificeren
Bert Grevelink, directeur van VX Company, ziet outsourcing voor zijn bedrijf nieuw werk opleveren. "Bedrijven moeten duidelijk specificeren wat ze willen hebben, want doen ze dat niet dan is het duurkoop", zegt hij. Het levert VX Company werk aan de voor- en achterkant van het outsourcingsproces op. Vooraf moeten de specificaties waar een product aan moet voldoen worden vastgelegd. En achteraf wordt getest of het geleverde product wel aan de specificaties voldoet. Grevelink: "Dat kun je niet aan de leverancier vragen, want die zegt wel dat het goed is."
Een verbazingwekkend laag percentage dat ervaring heeft met offshoring. Hoe zou dit komen? bedrijven hebben allemaal programmeurs nodig, maar nemen niet de stap om deze in het buitenland in te huren.
Voor het succes van offshoring zou het goed zijn dat iedereen dezelfde visie heeft over specificeren en testen als Bert Grevelink. Het is in mijn ogen ook de enige manier om een offshore samenwerking te laten lopen: duidelijk beschrijven wat je wilt hebben en vervolgens ook testen wat er geleverd wordt. Dit zou ook zo gaan wanneer een interne programmeur iets bouwt, maar veel bedrijven denken dat bij offshoring een programmeur opeens heel anders werkt.
ik zou graag ervaringen delen met mensen op ons weblog: http://www.bridge-int.nl/blog