Jongeren die interesse hebben voor studies als informatica, bestuurlijke informatiekunde of een modernere studievariant als e-business luisteren te goed naar hun ouders. Hun mening beïnvloedt namelijk sterk de dalende instroomaantallen van nieuwe studenten.
Egon Berghout, hoogleraar Information Systems aan de Rijksuniversiteit Groningen, vertelde mij laatst dat bij ouders de perceptie heerst ‘dat ict een doodlopende weg naar India is'. Ict is uncool en offshore is een spook. Dat negatieve imago zit de ontwikkeling van ict in de westerse wereld danig in de weg. Het wrange is dat dit imago niet overeenstemt met de werkelijkheid. De effecten van offshore blijken namelijk juist positief voor de carrière van de jongens en meiden met een ict-bul.
Creatiever
Een recent rapport van de OECD stelt dat offshore overall juist een positief effect heeft op de westerse economie. We coderen weliswaar niet meer zelf, maar gaan creatiever werken met ict. Om deze werkelijke situatie te faciliteren zijn goede leidinggevende mensen nodig. Maar wie zijn straks die digitaal gewiekste managers? Niet alleen in Nederland, maar ook in de VS zit de instroom van studenten in computer science op het laagste niveau sinds twintig jaar. Momenteel stroomt nog slechts een kwart in, vergeleken met de piek ten tijde van de internetboom.
Tekort
Op topniveau is er al een tekort aan managers met een ict-brevet. De meeste bedrijven geven managers die goed weten om te gaan met ict, een lage waardering. Nog altijd is de ‘automatiseringskelder' volgens menig lijnmanager een dumping ground en eerder een smet op je interne cv dan een pre. Merkwaardig eigenlijk als je bedenkt dat de business faalt zonder goed getunede systemen en dat omzetkansen worden gemist bij late oplevering van nieuwe toepassingen.
Ook in de VS is er een tekort aan goed gekwalificerde chief information officers. Velen voeren de functietitel van cio wel, maar weinigen zijn uit het juiste hout gesneden om daadwerkelijk een strategische rol te vervullen. Het toonaangevende Society for Information Management schat in het rapport ´Grooming the CIO 2010' het tekort in de VS op 50 procent.
Hightech?
Mensen blijven ict hardnekkig associëren met hightech. Maar die harde technologie, zoals het ontwikkelen van de nieuwste software of snellere chips, dat gaat wel door. De schoen wringt juist bij het slim toepassen, ofwel de sociale en procesmatige kant, van ict. Het met ict verbeteren van de intimiteit met klanten gaat verder dan het inrichten van een crm-pakket of intelligent voice response; het mensdode voortoetsportaal van een callcenter. Het beter aansturen van de procesketens over alle afdelingen heen met ict vergt meer dan het implementeren van het eerste het beste erp-systeem. Het gaat juist om het doordenken. Relateer de bedrijfsstrategie aan wat je hebt en wat je wilt. De business vraag altijd meer van ict dan kan worden aangeboden, dus moet iemand het overzicht hebben op de onderlinge samenhang zodat prioriteiten kunnen worden aangegeven.
Averij
We staan met onze rug naar ict, waardoor innovatie van de bv Nederland averij dreigt op te lopen. Wanneer staan er cio's op als digitale helden? Het is de hoogste tijd om het ict-imago van nerds en Verweggistan met hun hulp te verbeteren!
Marco Gianotten
Directeur Giarte / Digital Boardroom
Effu een reactie hierop Marco:
De ict-industrie doet er – in mijn ogen – veel te weinig aan om dit vak aantrekkelijk te maken voor jongeren. In de ict heb je alleen maar DENK vermogen nodig om LOGISCH te kunnen opereren. Echter als recruiters hun potentie werknemers eens wat beter onder de loep zouden nemen, zie je dat er steeds meer en gevoeligere jonge mensen op deze wereld geboren worden. Deze mensen willen met BEIDE hersenhelften aan de slag, en niet alleen met het logisch gedeelte.
“Offshoren vrs Creatiever”
Waarom start je met je bedrijf geen campagne op met het motto “Het is cool om het kleinste en effecitste programma te schrijven? in welke taal dan ook” Tegenwoordig kan iedere schoolverlater die logisch na kan denken, met een programma in elkaar “drag-en-droppen”. Maar waar zijn die “nerds” die Coding Kings/Warriors, die in puur assembler hun programma’s zo goed mogelijk in elkaar weten te programmeren? En HOE kan jij deze mensen motiveren om juist bij jouw bedrijf te komen werken?
tip:
Ga ze eens creatief prikkelen (dus met voer voor beide hersenhelften) en kijk dan wie er op je af komt.
“ICT Managers met brevet”:
Is dit niet een beetje te wijten aan de ict cultuur en de manier waarom bedrijven met hun personeel omgaan? Waar vind je nog die manager die zelf voor de volle 100 procent weet waar hij mee bezig is, die zelf ook van de werkvloer geproefd heeft, servers in elkaar gezet, helpdesk gedaan?
Bijna nergens toch??
“Automatiseringskelder is een smet op je cv”
Wat een omhoog gevallen inhoudloos ict-ego-gebral vind ik dit. Het zou mijns inziens juist goed zijn als een ict-manager ZELF eens wist en gevoeld heeft wat er leeft als je op de werkvloer je eigen rot moet werken, zonder voldoende middelen, onder druk van een deadline. Dan weet hij/zij ZELF hoe het voelt en is daardoor in staat beter zijn personeel aan te voelen en aan te sturen.
“Hightech:”
Als je ict slim wil toepassen, moet je dus eerst 100 procent INHOUDELIJK BEGRIJPEN wat je ermee kunt. Maar als je als beslissingsmaker, nog nooit een regel code zelf hebt geschreven, of een pc hebt gebouwd, mis je – in mijn ogen – totaal de essentie van het vlak wat je leiding geeft in mijn ogen.
Dus hoe kan je dan succesvol en slim de ict inzetten in je bedrijf??
“Doordenken”
Meeste ict-leidinggevenden die ik in mijn carrie ben tegengekomen, denken niet verder dan de rand van hun eigen buro, hun eigen omzet, hun eigen target. Ze kenmerkten zich bijna allemaal door kort-zichtigheid en hart voor hun personeel. Als HUN probleem maar opgelost is, zo snel en zo goedkoop mogelijk, dan was het goed, dan was je nuttig als ict’er.
Wanneer ik hen confronteerde met lange-termijn effecten, dan gaven ze meestal niet thuis, of werd je contract bendigd.
“De sociale kant” is dus voer voor de andere hersenhelft van het ict personeel. Jammer genoeg wordt aan deze helft weinig tot geen aandacht gegeven tijdens de gemiddelde ict-training. Gek he, dat dit dan niet zo lukt om het toe te passen in je bedrijf.
“Averij”
Dankzij de mensen “uit de automatiseringskelder” HEEFT een enterprise
zijn ict-infrastructuur, en IS HET MOGELIJK DAT ze haar business kan doen. Misschien kan deze “averij” wel gekeerd worden, doordat CIO’s op gaan staan en hun huidige personeel in de “automatiseringskelders” gaan HERWAARDEREN als gewone en zeer belangrijke werknemers,
i.p.v. ze te behandelen als ict-voetvolk/vegen, die minstens zo belangrijk zjn als de rest van het personeel in de enterprise.
Dat er een interne cultuur ommezwaai word gemaakt IN de bedrijven, zodat er
– de factor MENS weer bovenaan komt te staan i.p.v. omzet en kosten,
– weer GEVESTEERD word in eigen personeel,
– dat je interne doorgroeimogelijkheden krijgt binnen je bedrijf
(vanuit de ict-kelder naar de boardroom)
Hierdoor blijft het aanwezige ict-personeel langer werken bij een bedrijf, krijgt men betere on-the-fly kwaliteit, hoeft er niets meer geoffshored, maar blijft alle kennis in huis. Er komen dan vanzelf “managers met echt verstand van ict” en zitten op de juiste plekken in het eigen bedrijf.
Of stel ik het nu te simpel voor??
Ten slotte nog een praktijk voorbeeld:
Laat Bill Gates van Micro$oft een lichtend voorbeeld zijn voor alle “digitale helden” van de toekomst. Bill is zelf als nerd begonnen, heeft ook zelf zijn eigen programma-code geschreven, begrijpt en ademt “all aspects of ict & computing”, heeft een visie die ver vooruit ligt op het gemiddelde in het ict-landschap.
Daarnaast heeft hij zich – op tijd – omringd door mensen met kennis van andere zaken en zie wat er van gekomen is.. Werk jij ook op Windows?
Nu heeft hij zich weer teruggetrokken op zijn eigen kernel-discipline en gaat weer helemaal op in de techniek achter de schermen van Microsoft.
Op welke hollandse CEO/CIO is dit verhaal van toepassing???
Hier een leestip voor alle toekomstige wannabe “cio/digitale helden”:
Hackers – Heroes of the Computer Revolution
geschreven door Steven Levy
http://www.stevenlevy.com/index.php/other-books/hackers
Er zijn ook nog steeds veel te weinig Marketeers die de ict voor marketing en sales kennen, laat staan in de lead zijn bij het invoeren van crm-pakketten. En dat terwijl list management en tele-/database-marketing als kernbegrippen al jaren daarbinnen bekend zijn. Zolang ict voornamelijk vanuit de middelenkant wordt gezien en niet als her en der belangrijk onderdeel van de business, zal het imago niet snel verbeteren.
De stelling van het OECD dat : “offshore overall juist een positief effect heeft op de westerse economie. We coderen weliswaar niet meer zelf, maar gaan creatiever werken met ict” , is simpelweg niet waar.
Waarschijnlijk heeft het feit dat China en India in 2007 als aspirant-leden toetraden tot deze organisatie, bijgedragen aan bovengenoemde uitspraak.
In mijn eigen ervaring (als SAP Basis consultant werkzaam geweest bij de multinationals en hostingbedrijven in Nederland) merk ik op dat juist het tegendeel het geval is.
IT (en hierbij bedoel ik systeemlandschappen bestaande uit ERP, BI, Portals etc. etc. binnen grote bedrijven) is tegenwoordig weinig meer dan het managen van een outsourcing contract.
Het interessantere werk als installaties, upgrades, conversies wordt door mensen in India uitgevoerd die in Nederland geschreven handleidingen uitvoeren. Nog even en dan is zelfs de kennis voor het schrijven van deze handleingen vervlogen.
Verder leggen ITIL (= non pro-active & low quality system management methodiek) en meer recentelijk SOX-controls (sox sucks!) het eigen initiatief en de creativiteit van de it’er nog meer aan banden.
Ironisch genoeg stelt het artikel dat : “Op topniveau is er al een tekort aan managers met een ict-brevet.” en later : “dat de business faalt zonder goed getunede systemen”.
Alsof een manager wordt geleerd om een systeem te tunen! Dit soort kennis is slechts in de dagelijkse praktijk op te doen door gepokte en gemazelde it’ers. Managers kunnen zich beter focussen op het oplossen van het in de it fundamentele beslissingsprobleem: “de personen binnen een organisatie die de beslissingsbevoegdheden & budgetten bezitten, hebben door de aard van hun positie onvoldoende inzicht om de implicaties en gevolgen van hun beslissingen te overzien”.
Is een verkeerde beslissing eenmaal gemaakt (bijvoorbeeld het outsourcen van de business critical it-systemen) door een it-manager, dan kan deze (politiek gezien) later niet meer erkennen dat er een fout is gemaakt door hem.
Persoonlijk schat ik dat de outsourcing golf over ongeveer 3 jaar is uitgewerkt. De lonen in India stijgen erg snel en de kwaliteit en betrokkenheid van het personeel aldaar is eenvoudigweg te laag om weerstand te bieden aan de groeiende complexiteit en omvang van de it-systemen. De ROI zal uiteindelijk negatief worden en waarschijnlijk zal dan weer het besluit worden genomen om het outsourcing contract op te zeggen en weer zelf te gaan beheren.
Alleen zou tegen die tijd een geschikte technicus weleens lastiger te vinden blijken te zijn dan een it-manager.
Offshoring.
Wat ik tot nu toe heb gezien als Java-ontwikkelaar bij klanten is dat het werken met Indis misschien zorgt voor minder behoefte aan technische omvang, maar des te meer aan organisatorische, communicatieve en management omvang. Ergo, goedkoper wordt het er niet van, wel lastiger en duurder in de genoemde gebieden.
Dat is toch logisch; hoe meer lagen, afdelingen, talen en hoe groter de afstanden, des te moeilijker het is de genoemde facetten goed in de hand te houden en de boel gesmeerd te laten verlopen. Wie is de ingang voor welke vraag van wie, de besluitvorming hieromtrent, het bedenken van nieuwe procedures, etc. etc.
Gewoon old-school bij elkaar op kantoor zitten en elkaar regelmatig zien werkt het beste, ondanks al de (onze!) automatiseringspogingen om van deze wereld een global village te maken. De mens blijft toch mens.
Ik vermoed dat de benodigde extra kosten aan smeermiddel financieel moeilijk inzichtelijk zijn te maken, waardoor dus inderdaad Indis op papier goedkoper lijken, want het salaris en aantal mensen; ja, dat is inzichtelijk. Er wordt, ten minste dat baseer ik op wat ik gezien heb tot nu toe, te makkelijk gedacht over offshoring.
Techneuten zijn sowieso nog steeds nodig hier, alleen al om maar te kunnen beoordelen of ze daarachter hun werk wel goed doen. Nog zo’n bezigheid die erbij komt.