Microsoft neemt advertentiebedrijf aQuantive over voor een recordbedrag van 4,4 miljard euro. De overname is onderdeel van een reeks initiatieven waarmee Microsoft zich steeds meer richt op de advertentiemarkt.
Microsoft heeft maandag officieel bekend gemaakt dat het advertentiebedrijf aQuantive overneemt. Met de overname is een bedrag van 4.4 miljard euro gemoeid. Microsoft was al vanaf mei van plan het advertentiebedrijf over te nemen.
Het overnamebedrag is een absoluut record. Ter vergelijking: concurrent Google betaalde voor de overname van adverteerder DoubleClick ongeveer 2.3 miljard euro. Microsoft diende na die overname een klacht in bij de Amerikaanse mededingingsautoriteit (FTC) wegens kartelvorming. Volgens Microsoft zou Google te veel controle krijgen over adverteren op internet. In die zaak is nog geen uitspraak gedaan.
Meer reclame
De aankoop van aQuantive past bij Microsofts strategie om zich steeds meer te richten op de advertentiemarkt. 's Werelds grootste leverancier van software ontwikkelt ‘Works'een gratis besturingssysteem dat werkt met ad-supported reclameboodschappen. Eind juli van dit jaar patenteerde Microsoft een applicatie om persoonsgerichte reclameboodschappen via ondermeer televisieprogramma's te verzenden.