Ondanks het toevoegen van nieuwe snufjes blijft de vraag naar pda’s afnemen. De leveranciers merkten hier nog weinig van, omdat Dell de markt de rug toekeerde.
Er worden steeds minder pda's verkocht. Uit cijfers van onderzoeksbureau IDC blijkt dat er het tweede kwartaal van dit jaar wereldwijd 720.000 pda's werden verkocht. Dat is 43,5 procent minder dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Toen werden er nog zo'n 1,26 miljoen pda's verkocht.
Omdat Dell de markt van pda's de rug toekeerde, konden andere leveranciers dit gat in de markt vullen, waardoor zij de dalende verkoop niet meteen aan hun omzetcijfers merken. "Het vertrek van een grote speler maakt het voor andere leveranciers mogelijk het gat in de markt te vullen zodat zij meer pda's kunnen leveren. Maar de gehele markt wordt steeds kleiner en andere kleinere leverancier worden waarschijnlijk gedwongen de markt te verlaten", zegt onderzoeker Ramon Llamas.
Nieuwe features
Llamas denkt niet dat de vraag naar pda's geheel zal verdwijnen. "Ondanks de afnemende vraag, zal er altijd een klein, maar toch belangrijke vraag naar deze apparaten blijven. Om toch nog apparaten te kunnen blijven leveren hebben fabrikanten al verschillende features aan de pda's toegevoegd, zoals gps, multimedia-mogelijkheden en draadloze connectiviteit. Toch zorgen deze nieuwe features niet voor het stoppen van de afnemende vraag."
Palm blijft wereldwijd nog altijd de grootste leverancier, gevolgd door HP. Mio bekleedt de nummer drie positie en is de enige pda-leverancier die de verkoop in het tweede kwartaal licht zag toenemen (6,5 procent).
De definitie van een pda is vrij strak. Bluetooth en WiFi mag wel, maar gsm niet. Juist uit de hoek van de smartphones komt de zwaarste concurrentie.
Lees ook: Fujitsu Siemens stopt met pda's
Meestal verglijkt men PDA’s met Multimedia mobieltjes, echter wie een goede PDA aanschaft doet daar doorgaans veel langer mee.
Iemand die eenmaal een PDA koopt voor bv GPS, koopt niet 2 jaar later een andere omdat zijn mobiele telefonie abonement verloopt.
Maar de huidige trend waarbij mobiele providers ICT bedrijven opkopen, geeft eigenlijk al wel aan dat ook nu de rek (winst) uit de mobieltjes is grotendeels over is. Het gevolg zal uiteindelijk toch zijn dan dat complexere gadgets het winnen van simpelere gadgets.
De complexere gadgets sluiten bv ook steeds beter aan op kantoor software (en er is tegenwoordig in iedergeval voor het MS platform) heel eenvoudig software voor te schrijven, iedere beetje programeur kan dat zonder al te veel kennis.
Kortom PDA markt is niet zo ‘wild’ als de mobiele markt.
Maar onder het mom liever klein dan zo’n grote laptop zullen toch veel mensen PDA’s blijven gebruiken. De hype is er nu misschien ietsje af maar dat is ook bij de omzet van mobieltjes..
Hoewel Palm dus met een eigen OS aan kop lijkt te zijn, is dat ook een vertekend beeld, immers alle andere meren draaien op MS mobile, zodoende heeft Palm qua software een kleiner markt aandeel.
En Qua hardware haalt de PALM niet de omzet die de non Palm merken omzetten, zo bezien is het eerder palm die in verhouding dalende is.