Lenovo doet een hernieuwde poging marktaandeel te winnen van rivalen Hewlett-Packard, Dell en Acer. Met inzet van een speciaal team verkoopsvertegenwoordigers vanaf 1 juli hoopt de Chinese pc-maker meer vars te porren. Zij moeten kleinere ondernemingen warm maken om vooral de 3000-lijn en Top Seller ThinkPad en ThinkCentre desktops af te nemen, liefst via vars.
In de strijd om het mkb zal Lenovo nog een flinke inhaalslag moeten maken: wereldwijd heeft Lenovo zes procent mkb-marktaandeel.
Ten tijde van schrijven was Hans van den Broek, directeur Lenovo Nederland, nog niet beschikbaar om een en ander voor lokale resellers toe te lichten. Wel vertelde hij CRN aan het begin van dit jaar dat er meer steun zou komen voor resellers. "Ik wil het aantal resellers verdubbelen en de onze huidige actieve resellers helpen meer te verkopen. We hebben nu 13 nieuwe vacatures voor de helft al ingevuld. Het gaat hierbij om channel-, account- en relatiemanagers die de partners helpen."
Commissie voor werken met resellers
Wereldwijd is Lenovo in ieder geval zijn nieuwe mkb-strategie aan het implementeren en er is geen reden om te denken dat die anders in Nederland zou zijn. Het nieuwe model ging op 1 juli in, en wordt door het Amerikaanse CRN als een enorme structurele verandering bestempeld.
Het doel is meer zaken te doen in het mkb via partners, licht David Bankemper, distributieverkoopmanager bij Lenovo, toe. Lenovo heeft het al zeker vijf jaar over het belang van het mkb. Nu heeft het bedrijf eindelijk daad bij woord gevoegd, meent hij. De nadruk ligt op een indirecte aanpak voor dit segment. Voor het eerst in de geschiedenis van de pc-maker krijgen de nieuwe salesreps speciaal commissie voor het werken met partners.
IBM levert diensten
Onlangs maakte de pc-maker bekend dat het de samenwerking met IBM uitbreidt. Samen zouden Lenovo en IBM industriespecifieke oplossingen voor grootzakelijke gebruikers, mkb en particulieren leveren. Lenovo levert onder de nieuwe afspraak de computers en IBM de 'services' en technologie (software en beheer). Beide bedrijven mikken op markten als gezondheidszorg, financiën, onderwijs, retail en overheid. Het is niet duidelijk in hoeverre deze samenwerking concurreert met vars.
Op het mkb is vooral Lenovos 3000-lijn gericht, maar ook de Top Seller ThinkPad en ThinkCentre desktops vinden daar afzet. Lenovo introduceerde begin 2006 de 3000-portfolio, de eerste lijn onder eigen naam na de overname van IBM. De 3000 bevat C Serie-notebooks (met wifi, Bluetooth en een Intel-processor) en J Serie-dektops (met zes usb-poorten, ondersteuning voor ata-drives en een AMD- of Intel-processor). Met destop-pc's vanaf 586 en notebooks vanaf 950 euro vormt 3000 de nodige aanvulling op de duurdere ThinkPad-reeks. De 3000-reeks is uitgerust met een 'one-button recovery system' waarmee eventuele schade door softwarefouten of virussen kan worden verholpen.
Distributie in Nederland
Ongeveer tegelijkertijd met de introductie van 3000 aan het begin van 2006 nam Lenovo Actebis in de arm om vooral mkb-resellers en consumenten te bereiken. Actebis is daarbij Lenovos vierde distributeur in Nederland, samen met Ingram Micro, Copaco en ETC.