Een noodzakelijk kwaad, zo zullen veel ict'ers beheer en onderhoud omschrijven. Bovendien is het met minder hype en buzz omgeven dan dat andere noodzakelijke kwaad, security. Wilde ontwikkelingen hadden we in deze categorie, waarin al sinds het eerste imago-onderzoek dezelfde spelers de top 3 bepalen, dan ook niet verwacht. Toch is buiten die top 3 de lijst tamelijk grillig, met twee ondernemingen die nauwelijks bekend zijn, maar uitermate tevreden klanten hebben, en enkele bedrijven waarvan we niet hadden verwacht dat we ze in deze categorie zouden aantreffen.
Dat Cisco op een aantal categorieën hoge ogen zou gooien, was van tevoren wel te voorspellen. De toppositie in de categorie ‘Beheer en onderhoud' ligt misschien minder voor de hand. Algemeen directeur Nederland Coks Stoffer: "We hebben ons het afgelopen jaar duidelijk gepositioneerd en op dit gebied veel samenwerking gezocht met uiteenlopende partners. Het is bovendien een zeer brede categorie. Het netwerk als platform voor allerhande apparaten en diensten komt steeds meer naar voren. Daarom proberen we ook in alle segmenten een toppositie te bemachtigen."
Grillig
Cisco wordt niet bepaald als een prijsvechter gezien, maar maakt dat op de andere criteria goed. Vooral de kennis van het bedrijf wordt geprezen, en dat is het belangrijkste criterium bij de keuze voor een dienstverlener in beheer en onderhoud volgens de deelnemers (tweederde vindt dit het belangrijkste of op zijn minst een zeer belangrijk aspect). Ook komt de nummer 1 zijn beloftes volgens de ict-professionals goed na. Het verschil in totaal aantal punten met HP is overigens minimaal en ook IBM haalt overtuigend de top 3, terwijl het wat betreft prijs bij de vijf minst gewaardeerde marktpartijen hoort.
De top 3 mag dan wel uit bekende spelers bestaan, daaronder is de lijst heel wat grilliger. ISL komt zeer verrassend en overtuigend binnen op 4. De weinige mensen die daadwerkelijk met deze allround leverancier van ict-producten en -diensten zaken deden, beoordeelden het unaniem als zeer goed. Het bedrijf doet veel werk voor de (semi)overheid, die onder de respondenten niet sterk vertegenwoordigd is. Voor de entree van SSA Global op 5 geldt min of meer hetzelfde: nauwelijks bekend, maar zeer bemind. De organisatie wordt vooral geroemd, omdat ze binnen het overeengekomen budget weet te blijven. Het bedrijf maakt roerige tijden door: het is onlangs overgenomen door het Amerikaanse Infor.
EDS is een bekendere speler, die op 7 nieuw binnenkomt.
Bekend niet altijd bemind
Flinke stijgers zijn Oracle (van 10 naar 6), Imtech (van 14 naar 9), Unisys (van 13 naar 10) en Bull (van 15 naar 11). Lucent en Capgemini zijn nieuw in deze categorie, op de plaatsen 12 en 13. De top 15 wordt compleet gemaakt door Siemens, dat maar liefst tien plaatsen prijs moet geven en Ordina, dat van de negende naar de vijftiende plaats daalt. KPN won vorig jaar nog verrassend terrein op het gebied van beheer en onderhoud, maar staat nu niet meer in de lijst. Dat is des te opvallender omdat het na HP het bedrijf is waarvan de meeste mensen aangeven dat ze er momenteel zaken mee doen. Bijna een kwart van de deelnemers aan het onderzoek werkt op het terrein van beheer en onderhoud met KPN. Vooral de prijs en de manier van communiceren van het bedrijf worden echter niet hoog genoeg gewaardeerd. Ook LogicaCMG ontbreekt dit jaar in de top 15. Getronics PinkRoccade moet zich voor het tweede achtereenvolgende jaar zorgen maken: het staat ook dit jaar weer niet in de top 15, en dat terwijl 20 procent van de deelnemers momenteel met het bedrijf werkt en nog eens 27 procent er ervaring mee heeft.
Coks Stoffer, algemeen directeur Cisco Nederland – "Het tijdperk van alleen routers en switches heeft plaatsgemaakt voor een tijd waarin het gehele netwerk alomtegenwoordig is. Bedrijven moeten hun procesvoering daarop inrichten. Daarbij spelen consumenten vaak een leidende rol in hun omgang met de nieuwste technologie. Hoewel we in een aantal categorieën goed scoren, is onze positie in de consumentenmarkt overigens nog relatief. De markt is gigantisch."
Nummer 1 in Beheer en onderhoud
Nummer 1 in Security
Nummer 2 in Communicatie
Nummer 2 in Integratie/consolidatie
Nummer 3 in Hardware