Allerlei onderzoeken tonen aan dat de meeste organisaties inmiddels over (meer dan) voldoende tools en technologie beschikken om BI mee te bedrijven. Vervolgens komen die zelfde bedrijven tot de conclusie dat al die investeringen in BI bitter weinig hebben opgeleverd (tenminste dat is de perceptie).
De brandende vraag die organisaties bezig houdt is derhalve: hoe al die stukjes BI binnen de organisatie zo te combineren dat een synergetisch effect optreedt. Voorheen werd als toverwoord CIO geroepen. Gartner roept nu al een aantal jaren dat een Business Intelligence Competency Center (BICC) het antwoord is. Hoe dan ook, het ontbrekende deel van BI (the missing link) is de visie hoe BI structureel gaat bijdragen aan het bedrijfsresultaat. En die visie moet even sterk en aansprekend zijn als bij supply chain management of customer relationship management. Waar die visie dan vandaan komt is minder relevant.
Paul, ik herken de missing link: BI is in veel organisatisch primair een (heterogene) IT-oplossing en pas in de tweede plaats een business-oplossing. BI wordt nauwelijks op een strategisch businessniveau ingezet en als dat wel het geval is, dan is het vaak niet-bedrijfsbreed. Hier zit m.i. de uitdaging: de CEO en het business management zullen moeten inzien dat BI pas werkelijk de totale business verbetert als het integraal onderdeel van die business wordt. Eigenlijk betekent dit dat BI als term verdwijnt en een structureel onderdeel wordt van de businesstoepassingen als CRM, SCM, procurement etc. binnen de context van een strategisch plan van de directie… Overigens zie ik het BICC als een, vaak veel te veel op IT-gericht, middel om bovenstaande doel te kunnen bereiken. Het BICC zit vaak ook te laag in de organisatie en kent een uitvoerend karakter. Dit is niet de oplossing voor het geschetste probleem.
Helemaal eens met Erik!BI is een lege term die verdwijnen moet (laat het alsjeblieft geen onderwerp op de directie agenda zijn). De onderdelen van BI moeten opgenomen worden in de zaken die wel op de agenda zijn…loyalty, keten optimalisatie, risico management, compliance etc…
De vraag is nu: hoe krijg je het voor elkaar dat het business management BI en management informatie een vanzelfsprekend, integraal, onder architectuur ontwikkeld onderdeel laat zijn van hun business toepassingen? De CIO zal hier een grote rol in moeten spelen, als aanjager en gids voor het business management. Dit geldt dan vooral voor de IT-kant van BI. De businesskant van BI (welke strategische doelstelling kan ik ermee bereiken als business?) is lastiger: CEO, CFO en business management moeten hier gezamenlijk een visie op ontwikkelen en deze ook implementeren in hun businessprocessen. De CIO draagt dan zorg voor de implementatie van de IT-architectuur.Wat nodig is zijn “champions” die durven en kunnen duwen en trekken aan een organisatie. Meten/Sturen/Forecasting/Performance Management etc. moeten uiteraard dan wel thema’s zijn die spelen op strategisch niveau. Maar goed, dat is m.i. tegenwoordig altijd en overal het geval.
ff heeeeeeel cynisch…maar visie tonen betekent je nek uitsteken. En daar zit hem nu juist de kneep. Het lijkt wel of het beter voor je carriere is om geen visie uit te spreken dan dat wel te doen. Minder managers, meer ondernemers…minder op de kosten-kant, meer op de opbrengsten-kant, liever de visie laten formuleren door een ingehuurde dan zelf iets bedenken, niet de problemen managen, maar de kansen benutten.Pff..wat een cliches – I know…maar (en nu ben ik heel cynisch) visie durven uitspreken en er naar handelen (en dus risico’s nemen) lijkt wel een uit de mode geraakt…Iemand nu weer iets positiefs….