MaxData, de Duitse it-fabrikant gericht op het mkb, wil met zijn nieuwe notebooklijn Belinea de consument aanspreken en retail betrekken in zijn verkoopstrategie. De notebooks zijn vanaf 1 september leverbaar. MaxData handelt volledig indirect.
Emile Schmeits, marketing & sales manager bij MaxData: "We komen met een heel nieuw concept: de Belinea-notebooks en -monitoren. Het verschil met voorheen is dat deze ook door de retail te verkopen zijn. Tegelijkertijd hebben resellers nu ook meer mogelijkheden, want met Belinea hebben ze toegang tot iedere doelgroep."
Schmeits is zich ervan bewust dat dit potentieel een kanaalconflict tussen retail en b2b (resellers) oplevert. "Het concept zit zo in elkaar dat niet alle drie de productlijnen geschikt zijn voor retail. Met andere woorden: het concept zelf zal kanaalconflicten elimineren. MaxData heeft met behulp van resellers een enorm zakelijk kanaal opgebouwd in Europa en is van hen afhankelijk. Logisch dat we dan waken voor frictie."
Drie lijnen
Thomas Stiegler, directiewoordvoerder van MaxData: "Met de drie lijnen bestrijken we de drie belangrijkste groepen notebookgebruikers en bieden hen producten die op hun wensen en behoeften afgestemd zijn. Elke lijn onderscheidt zich daarom qua uitrustingskenmerken en een eigen design."
Met Belinea speelt MaxData in op gewijzigde marktbehoeften: "It-producten hebben een stevige positie veroverd in de particuliere sector, zodat entertainmentelektronica en bedrijfshardware steeds meer met elkaar versmelten. Daarom is het des te belangrijker dat de gebruiker zich met zijn hardware kan identificeren. Een attractief design draagt daaraan bij."
Voor de resellers is in oktober een roadshow gepland. De introductie van het concept zal op 1 september plaatsvinden. "Voor die tijd zullen onze account managers de partners persoonlijk informeren", aldus Schmeits. MaxData wordt in Nederland gedistribueerd door Tech Data, McDOS, ETC en PTS.