Iedere bedrijfsafdeling heeft er één: een Jelle. Of nou ja, bij ons heet hij Jelle, bij u misschien anders. In elk geval is Jelle de persoon die de printer weer aan de gang krijgt als deze weer eens is vastgelopen. Jelle weet precies welke klepjes er allemaal open kunnen, wat de diverse alarmlampjes betekenen, en waar hij aan moet trekken of op moet slaan als de conventionele troubleshooting guide geen soelaas meer biedt.
Het opmerkelijke is dat Jelle niet bij de afdeling it of facilitair management werkt. Nee, Jelle heeft meestal gewoon de pech dat zijn bureau het dichtst bij de printer staat. Daardoor heeft hij de keuze: of hij leert hoe de printer werkt, of hij wordt om de haverklap van zijn werk gehouden door jammerende collega's die vergeefs hun frustraties op de falende machine uiten.
Want falen, dat doen ze, die printers. Omdat veel bedrijven, zeker in het mkb, alleen naar de aanschafkosten kijken, wordt de typische bedrijfsprinter (1) structureel overbelast, (2) te lang in gebruik gehouden en (3) zelden of nooit fatsoenlijk onderhouden. Kuren zijn dan onvermijdelijk, maar uiteraard hebben it en facilitair management geen budget voor een nieuwe en geen tijd om elke keer direct langs te komen als er weer een blaadje vastzit. En dus kan Jelle aan de bak.
Ik zou wel eens een onderzoekje willen zien naar de hoeveelheid tijd die de Jelles onder ons kwijt zijn aan het aanzwengelen van geriatrische afdrukmachines. Zelfs als dat maar één dag per jaar is – en dat lijkt me echt niet onrealistisch – dan zouden bedrijven al goedkoper uit zijn met de tijdige aanschaf van een nieuwe printer. Misschien een goed idee voor resellers om eens naar te kijken. Dat zou hen extra materiaal opleveren voor de printer sales pitch, en de Jelles in ons land eindelijk een beetje erkenning.
Mark van der Wolf, head of creative bij Lewis PR
m.vanderwolf@channelweb.nl