Nederland is voorloper op het gebied van gedeelde werkplekken. Ruim driekwart van de Nederlandse bedrijven draagt op deze manier bij aan digitale samenwerking. Zij zien deze samenwerking als een manier om zich aantrekkelijker te maken voor werknemers. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door Coleman Parkes Research in opdracht van Avanade, het internationale consultancybureau voor Microsoft-oplossingen. Het onderzoek is uitgevoerd in acht landen.
Eén van de conclusies van het onderzoek is dat de flexibiliteit van de Nederlandse bedrijven stijgt en de complexiteit van samenwerkingstechnieken toeneemt. Hierdoor zijn zij eigenlijk genoodzaakt om een derde partij in de arm nemen die hen helpt bij het uitvoeren van samenwerkingsactiviteiten, zonder dat de kwaliteit van het digitaal samenwerken beïnvloed wordt. Deze mogelijkheid komt voor meer dan 25 procent van de Nederlandse bedrijven goed van pas. Zij geven aan dat het samenwerken met een derde partij noodzakelijk is om succesvol te zijn bij het uitvoeren van samenwerkingsactiviteiten.
Bedrijven kiezen ook voor digitaal samenwerken omdat het de kosten verlaagd en de arbeidsproductiviteit verhoogd. 73 procent van de werkgevers ervaart een stijging van de kwaliteit van informatiemanagement als een nog groter voordeel van het digitaal samenwerken. Voor de komende twee jaar is er een duidelijke stijging te zien van zo'n 15 procent op het gebied van gedeelde werkplekken.
De continue communicatie tussen verschillende afdelingen binnen het bedrijf en op internationaal niveau draagt ook bij aan de flexibiliteit van een bedrijf. Ruim 80 procent van de Nederlandse bedrijven besteedt hier aandacht aan, het hoogste percentage van alle landen die deel hebben genomen aan het onderzoek.