Wereldwijd leverancier van predictive analytics software SPSS breidt zijn partnerkanaal in Nederland uit. Douglas Dow, senior vice president corporate development, was onlangs in Nederland en besprak met CRN de strategie en nieuwe kansen.
Volgens Dow kunnen resellers die zich gespecialiseerd hebben in een bepaalde verticale markt met de oplossingen van SPSS een interessante aanvulling op hun propositie bieden. "De tools van SPSS lenen zich goed voor nieuwe businessmodellen zoals SaaS, en hebben gemiddeld een roi van zo'n tien maanden."
In toenemende mate zijn er kansen in nieuwe verticale markten, zoals de toeristensector. Traditioneel vond predictive analytics vooral afzet in overheids- en financiële instellingen. "Momenteel maken we in Nederland nog gebruik van meer traditionele doorverkopers, namelijk PC-Ware en Spectrum. Onze oplossingen lenen zich echter heel goed als onderdeel van consultancy services, bij it-dienstverleners met diepgaande verticale kennis."
SPSS hanteert een hybride verkoopstrategie, maar heeft in het afgelopen jaar zijn indirecte aandeel in Europa vergroot. Ook heeft het zijn partnerorganisatie op orde gebracht, met de aanstelling van Jurriaan Krielaart als alliance manager Noord-Europa en Herro Zoutendijk als account executive retail & industry.
Een jaar geleden is het bedrijf flink gaan investeren in de opbouw van een Europese partnerorganisatie, met drie speerpunten: industrie/technologiepartners (IBM, Oracle en SAP), OEM & resell-partners en it-dienstverleners en implementatiepartners.
Dow is hoofd van fusies en acquisities en bestuurt de strategische partneractiviteiten van SPSS.