Computable vroeg het Computable Panel hoe een bi-consultant eruit ziet. Volgens het panel is een echte bi-consultant lastig te vinden. Die werkt namelijk op het vlak van business en ict. “Een goedgeklede charlatan die het managementjargon beheerst, een kwakzalver, een moderne alchemist.”
|
Een echte bi-consultant is iemand die verstand heeft van bedrijfsprocessen, en -strategieën en bekend is met de verticale markt waarin hij/zij zich beweegt. De bi-consultant is een coach en adviseur, iemand die de organisatie begeleidt en een spiegel voorhoudt. Hij/zij zet een kader op waarin de organisatie zichzelf kan vinden en prioriteiten kan stellen over welke informatie belangrijk is om te weten, of te monitoren. Bi-technologie is daarbij een gevolg. Dat is een tool en een bi-consultant hoeft daarin geen expert te zijn. Een bi-consultant alleen is dan niet voldoende voor succes. Het bi-team bestaat niet alleen uit bi-consultants. Daarnaast is meer nodig. Personen die de bi-applicaties snappen en kunnen configureren naar de behoefte van de organisatie en daarnaast techneuten die gegevens uit databasesystemen halen en die data koppelen aan de bi-applicaties. Met andere woorden het dataflow opzetten en het Dashboard bouwt. Overdrachtelijk gezien is een bi-consultant voor mij een team met bedrijfskennis, applicatie kennis en techneuten. Daarin komen zowel stropdassen als spijkerbroeken voor. |
|
De echte bi-onsultant past snel in de (dress)code van de organisatie waar consultancy verricht wordt. Want is de echte bi-consultant? Er is voor alles een communicerend mens, die zowel de taal van de business als de taal van de techniek verstaat én spreekt. De echte bi'er combineert de vragen vanuit de business en de mogelijkheden van de techniek tot een oplossing die bijdraagt aan de bedrijfsvoering van de opdrachtgever. Mijn ervaring is dat er maar weinig zijn die dat (goed) kunnen. |
|
De echte bi-consultant is een goedgeklede charlatan die het managementjargon beheerst, een kwakzalver, een moderne alchemist. Wellicht een boude uitspraak, maar de realiteit leert dat bi vrijwel nooit de voorspelde/beloofde magische data oplevert die de competitiviteit kunnen versterken. In de meeste gevallen zijn ook zonder bi de belangrijkste financiële gegevens al lang beschikbaar om verstandige besluiten te kunnen nemen. En het is natuurlijk een fabeltje dat uit ingenieuze verzamelingen losse data de Steen der Wijzen rolt met alle strategische gegevens voor het management. |
|
De bi-consultant kan niet meer achterover leunen en vertrouwen op zijn kennis, expertise en gladde praat. De business verandert continu en er wordt verwacht vanuit de klant dat er op deze veranderende omstandigheden snel wordt geanticipeerd en men met daadkrachtige, innovatieve oplossingen komt. Een individu kan dit niet meer behapstukken en heeft collegae, leveranciers of andere partijen nodig om de klant goed te kunnen ondersteunen. Samenwerking is dan een pre! Het maakt niet uit of iemand een stropdas draagt of in zijn boxershort loopt. De klant wil geholpen worden en verwacht kwaliteit. Als daar een prijskaartje aan vastzat wordt dat voor lief genomen. |
|
Een bi-consultant is meestal iemand met een technische opleiding en achtergrond en een commerciële inslag. Meestal zie je ook dat een technisch geschoold persoon zich verder gaat ontwikkelen op het gebied van de commercie door bv zijn/haar mba te halen. Het is zeker niet zo dat dit schapen met 5 poten zijn, alhoewel het een uitzondering is wanneer ze op beide fronten even goed gekwalificeerd zijn. Wat vaak een probleem kan zijn is dat de technisch goede mensen in dienst zijn bij de technische dienstverleners en dat bedrijven terughoudend zijn om een 'bedrijfsgekleurde' expert om zijn mening te vragen. De consultants die in dienst zijn van informatiedienstverleners zijn nog al eens teveel theoretisch expert, zodat de aanbevelingen in de praktijk niet de beoogde resultaten behalen. |
|
Zoals de naam bi-consultancy al aangeeft is bi een functie voor mensen met een gespleten persoonlijkheid. Aan de ene kant iemand met diepgaande kennis van de organisatie en aan de andere kant iemand met voldoende it-achtergrond om de ideeën uit de business om te kunnen zetten naar it-oplossingen én andersom. Als je bi-consultancy door een team laat vervullen krijg je zeer waarschijnlijk net zoveel meningen als teamleden. De business wil de problemen van de it niet horen en de it kan de eisen van de business niet vervullen |
|
De beste en duurzame resultaten worden het meest bereikt als je vanuit een teamgedachte te werk te gaat. Breng de verschillende expertise bij elkaar (in dit geval de business en it apart) en verbind ze zodanig aan elkaar dat zij kennis moeten delen en samen moeten werken. Teamwork zal ertoe leiden dat de brug tussen business en it verkleint wordt en dat op den duur de gewilde schaap met 5 poten incidenteel opgespoord kan worden |
|
Ik onderschrijf de mening dat voor een complexe onderneming je eerder een team dan een enkele 'expert' nodig hebt. Gezien de noodzakelijke technische expertise en de zakelijke inzichten is het vrijwel onmogelijk om alle eigenschappen in één persoon aan te treffen. Echter, op deelgebieden kun je zonder twijfel met een enkele expert af. Ergo, het hangt sterk af van de complexiteit van de onderneming en het vraagstuk. |
|
Weinig van de problemen in de effectiviteit van een informatievoorziening heeft te maken met de kwaliteit van de technologie. Als je niet weet wat een organisatie nodig heeft, dan kan technologie die kennis immers niet aanvullen. Een bi-consultant is vaak een it'er met een specialisatie. In lijn met het bovenstaande kan dat dus niet. De resultaten zijn dan ook merkbaar in de organisaties. Je wilt niet weten hoe vaak ik schitterende boekjes tegenkom in organisaties met “bi” die in werkelijkheid nooit of zeer zelden gebruikt worden omdat ze dingen bevatten die niet passen bij wat de organisatie wil, moet en kan. Volledig weggegooid geld, dus. |
Een goede BI-consultant weet over het algemeen snel geld te maken voor de organisatie, of weet te sturen op outcome.
Hij weet welke informatie hij moet verzamelen en hoe hij dat moet presenteren, zodat managers en hun personeel inzicht verkrijgen in hoe zij moeten handelen om kosten te besparen, de omzet te verhogen of de outcome te verbeteren.
Uiteraard kent hij zijn tools, zoals ETL-tools en rapportagetools en weet wat daarvan de mogelijkheden zijn. Maar naast de technische kennis van de tools heeft hij ook een gezonde hoeveelheid businesskennis nodig.
Hij weet hoe hij processen moet optimaliseren en waar hij meetpunten aan moet leggen om de processen beheersbaar te maken en daarover kan rapporteren.
Een goede dosis mensenkennis is trouwens ook nooit weg, zeker als je DWH-afdelingen proactief wilt krijgen en in de lead wil laten zijn.
Zoals hierboven veel gezegd is een goede BI consultant iemand die de brug kan vormen tussen wens en techniek.
Om die wens goed te kunnen formuleren en daarna te komen tot een juiste oplossing, is vooral de volgende eigenschap erg cruciaal:
– Een geduldig en luisterend oor met een mindset dat de scherpte heeft van een journalist.
* Een goede BI-er gebruikt ICT als volgt:
Die verzameld en verspreid de juiste Informatie door geduldige Communicatie om te komen tot een goede Technische applicatie.
Sorry, maar typische reacties van bi-verkopers. Er wordt te veel gebakken lucht verkocht door zogenaamde BI-experts die toevallig de boeken van Ralph Kimball en consorten hebben gekocht. Een goede bi’er is een ‘database nerd’ die zelf zijn eigen plan maakt en zich niet laat afleiden door managers die zich zo belangrijk vinden dat zij denken dat zij overal kennis van hebben.
Sorry Twan Humus,
Maar een bi-specialist moet juist wel luisteren naar de managers en met hun meedenken. Hij moet weten waar de informatie behoefte ligt (uit de gesprekken) en uit ervaring.
Natuurlijk zit er altijd een verkoop praatje aan vast. Maar wat je zelf ook goed ziet, is dat er over het verhaal wat een bi-specialist wel niet moet kunnen en doen, heel veel verschillende meningen over zijn. Waarom ??
Dat niet elke bi-specialist dezelfde achtergrond heeft, zorgt er voor dat er een groot verschil tussen bi’ers is. De ene komt van een echte ict achtergrond en de andere van de bedrijfskundige kant. Elke instroom heeft zijn gaten van kennis en hierdoor een ander soort product wat ze binnen bi opleveren.
Voor mij is een bi’er iemand die op het randje van de ict balanceert.
Hij moet zoals Joko Ruwhof zegt een brug vormen tussen de wens en beschikbare techniek.
Ben net terug van vakantie en heb even niet aan BI gedacht. Waar het om gaat is dat je beide talen spreekt en ik zal het kort houden. Je kan de taal pas praten als je snapt en je het doorhebt. Dan ben je er nog niet want er zijn altijd mensen bij betrokken. Mensen met een baan, uitdaging, hun eigen POP, kijk op het werk en carriere. Business en DBA’ers en daar ligt nog een uitdaging. En dan ben je er nog niet want heb je op alles invloed, op de toekomst?
Hoe ver kun je kijken en heb je hier niet een beetje nostradamusachtige trekken (<3 jaar) voor nodig. Time flies en een andere CEO ziet het weer eens anders. Houden we daar rekening mee? En er zijn nog meer factoren. Onvoorspelbare factoren. En die willen we juist naar boven proberen, we willen graag weten hoe de machine werkt, alle invalshoeken erbij betrekken. Daar moet je goed in zijn. Heet dat (ook) BI?
Door de beide partijen te begrijpen moet de BI-er met behulp van de beschikbare tools (methoden en technieken) de business informatie (gevraagd en ongevraagd) kunnen presenteren. Het (tijdig) signaleren van trends hoort natuurlijk ook daarbij.