Ons collegablad Computable vroeg het Computable Opiniepanel hoe een bi-consultant eruit ziet. Volgens het panel is een echte bi-consultant lastig te vinden. Die werkt namelijk op het vlak van business en ict. “Een goedgeklede charlatan die het managementjargon beheerst, een kwakzalver, een moderne alchemist.”
|
Een echte bi-consultant is iemand die verstand heeft van bedrijfsprocessen, en -strategieën en bekend is met de verticale markt waarin hij/zij zich beweegt. De bi-consultant is een coach en adviseur, iemand die de organisatie begeleidt en een spiegel voorhoudt. Hij/zij zet een kader op waarin de organisatie zichzelf kan vinden en prioriteiten kan stellen over welke informatie belangrijk is om te weten, of te monitoren. Bi-technologie is daarbij een gevolg. Dat is een tool en een bi-consultant hoeft daarin geen expert te zijn. Een bi-consultant alleen is dan niet voldoende voor succes. Het bi-team bestaat niet alleen uit bi-consultants. Daarnaast is meer nodig. Personen die de bi-applicaties snappen en kunnen configureren naar de behoefte van de organisatie en daarnaast techneuten die gegevens uit databasesystemen halen en die data koppelen aan de bi-applicaties. Met andere woorden het dataflow opzetten en het Dashboard bouwt. Overdrachtelijk gezien is een bi-consultant voor mij een team met bedrijfskennis, applicatie kennis en techneuten. Daarin komen zowel stropdassen als spijkerbroeken voor. |
|
De echte bi-onsultant past snel in de (dress)code van de organisatie waar consultancy verricht wordt. Want is de echte bi-consultant? Er is voor alles een communicerend mens, die zowel de taal van de business als de taal van de techniek verstaat én spreekt. De echte bi'er combineert de vragen vanuit de business en de mogelijkheden van de techniek tot een oplossing die bijdraagt aan de bedrijfsvoering van de opdrachtgever. Mijn ervaring is dat er maar weinig zijn die dat (goed) kunnen. |
|
De echte bi-consultant is een goedgeklede charlatan die het managementjargon beheerst, een kwakzalver, een moderne alchemist. Wellicht een boude uitspraak, maar de realiteit leert dat bi vrijwel nooit de voorspelde/beloofde magische data oplevert die de competitiviteit kunnen versterken. In de meeste gevallen zijn ook zonder bi de belangrijkste financiële gegevens al lang beschikbaar om verstandige besluiten te kunnen nemen. En het is natuurlijk een fabeltje dat uit ingenieuze verzamelingen losse data de Steen der Wijzen rolt met alle strategische gegevens voor het management. |
|
De bi-consultant kan niet meer achterover leunen en vertrouwen op zijn kennis, expertise en gladde praat. De business verandert continu en er wordt verwacht vanuit de klant dat er op deze veranderende omstandigheden snel wordt geanticipeerd en men met daadkrachtige, innovatieve oplossingen komt. Een individu kan dit niet meer behapstukken en heeft collegae, leveranciers of andere partijen nodig om de klant goed te kunnen ondersteunen. Samenwerking is dan een pre! Het maakt niet uit of iemand een stropdas draagt of in zijn boxershort loopt. De klant wil geholpen worden en verwacht kwaliteit. Als daar een prijskaartje aan vastzat wordt dat voor lief genomen. |
|
Een bi-consultant is meestal iemand met een technische opleiding en achtergrond en een commerciële inslag. Meestal zie je ook dat een technisch geschoold persoon zich verder gaat ontwikkelen op het gebied van de commercie door bv zijn/haar mba te halen. Het is zeker niet zo dat dit schapen met 5 poten zijn, alhoewel het een uitzondering is wanneer ze op beide fronten even goed gekwalificeerd zijn. Wat vaak een probleem kan zijn is dat de technisch goede mensen in dienst zijn bij de technische dienstverleners en dat bedrijven terughoudend zijn om een 'bedrijfsgekleurde' expert om zijn mening te vragen. De consultants die in dienst zijn van informatiedienstverleners zijn nog al eens teveel theoretisch expert, zodat de aanbevelingen in de praktijk niet de beoogde resultaten behalen. |
|
Zoals de naam bi-consultancy al aangeeft is bi een functie voor mensen met een gespleten persoonlijkheid. Aan de ene kant iemand met diepgaande kennis van de organisatie en aan de andere kant iemand met voldoende it-achtergrond om de ideeën uit de business om te kunnen zetten naar it-oplossingen én andersom. Als je bi-consultancy door een team laat vervullen krijg je zeer waarschijnlijk net zoveel meningen als teamleden. De business wil de problemen van de it niet horen en de it kan de eisen van de business niet vervullen |
|
De beste en duurzame resultaten worden het meest bereikt als je vanuit een teamgedachte te werk te gaat. Breng de verschillende expertise bij elkaar (in dit geval de business en it apart) en verbind ze zodanig aan elkaar dat zij kennis moeten delen en samen moeten werken. Teamwork zal ertoe leiden dat de brug tussen business en it verkleint wordt en dat op den duur de gewilde schaap met 5 poten incidenteel opgespoord kan worden |
|
Ik onderschrijf de mening dat voor een complexe onderneming je eerder een team dan een enkele 'expert' nodig hebt. Gezien de noodzakelijke technische expertise en de zakelijke inzichten is het vrijwel onmogelijk om alle eigenschappen in één persoon aan te treffen. Echter, op deelgebieden kun je zonder twijfel met een enkele expert af. Ergo, het hangt sterk af van de complexiteit van de onderneming en het vraagstuk. |
|
Weinig van de problemen in de effectiviteit van een informatievoorziening heeft te maken met de kwaliteit van de technologie. Als je niet weet wat een organisatie nodig heeft, dan kan technologie die kennis immers niet aanvullen. Een bi-consultant is vaak een it'er met een specialisatie. In lijn met het bovenstaande kan dat dus niet. De resultaten zijn dan ook merkbaar in de organisaties. Je wilt niet weten hoe vaak ik schitterende boekjes tegenkom in organisaties met “bi” die in werkelijkheid nooit of zeer zelden gebruikt worden omdat ze dingen bevatten die niet passen bij wat de organisatie wil, moet en kan. Volledig weggegooid geld, dus. |
Constateer eveneens dat BI een nieuwe groeifase doormaakt naar bedrijfsbrede acceptatie [na de BI Hype en de Dip Of Des-illusion in de Gartner BI cycle]. BI beweegt naar Proces-Informatisering vanuit de Secondary Control Functions naar de Primaire Proces Keten. Naar operationele KPI’s, BSC, CRM en Metering.
Bedrijven eisen hogere kwaliteit. De vragen komen niet alleen meer van Finance. De verwachtingen komen [op ons gebied van SAP BI ] ook in toenemende mate uit.
Het goede nieuws is [zoals te verwachten valt] dat de appreciatie voor goede BI architecten stijgt – en gelukkig – de tarieven ook.