Zakelijk internet service provider BIT voerde onlangs gedurende een week een spam-analyse uit, waarbij bijna 5000 mails werden bekeken. De meest opmerkelijke uitkomst was de snelle toename van de hoeveelheid spam over aandelen. Inmiddels bestaat 13 procent van alle spam hieruit. Opvallend is dat deze vorm van spam voorheen Engelstalig was en nu steeds meer Duitstalig.
Ontvangers van aandelenspam worden opgeroepen aandelen van een bepaald bedrijf te kopen. De spammers bezitten deze aandelen en hopen dat door de stijgende vraag de aandelenkoers stijgt. Vervolgens verkopen ze de aandelen met winst. De bedrijven waar het om gaat zijn niet op de hoogte van de spam-activiteiten over hun aandelen. De hoeveelheid ontvangen spam die Duitstalig- of op Duitse aandelen gericht is, is twaalf keer zo groot als andere aandelenspam.
Andere opmerkelijke bevindingen van de spam-analyse waren dat spam waarin ontvangers wordt verzocht medicijnen te kopen verreweg het meeste voorkomt. Ruim 62 procent van alle spam ging hierover. Slechts 1 procent bestaat uit .PDF-spam, mails waarbij de lezer wordt verzocht een .PDF-document te openen. Dit lijkt voor veel gebruikers een stuk meer, maar dat wordt veroorzaakt doordat veel spamfilters deze nieuwe spamvorm nog niet kunnen detecteren. Hierdoor lijkt het in verhouding dus meer.
Analyse
BIT verdeelt spam in acht categorieën: aandelen, casino's en loterijen, horloges en juwelen, medicijnen, software, porno, PDF-spam en overig. In de rubriek ‘overig' vielen onleesbare mails uit Azië, maar ook Nigeriaanse oplichtingspraktijken en job offers. Mails met onderwerpen als casino's en loterijen, software, porno, horloges en juwelen vormen zes procent van alle spam, twee procent van alle spam viel in de categorie ‘overig'.
Alex Bik van BIT: "Door regelmatig de inhoud van onze spam te controleren, blijven we bij BIT goed op de hoogte en kunnen we onze strategie voor het filteren van spam aanpassen. Spammers passen hun strategie immers ook voortdurend aan. PDF-spam is in opkomst en in deze vorm nog nauwelijks detecteren. Door deze regelmatige spamanalyse zorgen we ervoor dat onze klanten zo min mogelijk hinderlijke spam ontvangen."