Consumenten die in de afgelopen twee jaar het slachtoffer werden van virussen, spyware of phishing, verloren daarmee meer dan 7 miljard dollar. Een op de vier computergebruikers loopt het risico om slachtoffer te worden. Dat becijferden Amerikaanse onderzoekers.
Amerikaanse slachtoffers van cybercrime gingen de afgelopen twee jaar voor in totaal meer dan zeven miljard dollar (5,2 miljard euro) het schip in. Het zijn vooral virussen, spyware en phishingactiviteiten die financiële gevolgen hebben. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Consumers Union in zijn jaarlijkse rapport 'State of the Net'. Het document toont geen cijfers over Europese slachtoffers van internetgevaren.
Een op de vier computergebruikers loopt volgens de onderzoekers het risico slachtoffer te worden van onlinecriminaliteit. Deskundigen zijn niet verbaasd over deze cijfers. Forrester analist Chenxi Wang: "Recente statistieken tonen dat een op de tien websites met malware geïnfecteerd is. Het is daarom te verwachten dat een onoplettende internetgebruiker, een die geen adequate beveiliging geïnstalleerd heeft, tijdens het surfen kan stuiten op websites waarop malware staat."
In vergelijking met vorig jaar blijft het aantal virusbesmettingen aardig constant. Volgens de consumentenorganisatie is dat een kleine winst voor computergebruikers en softwareleveranciers, aangezien de internetgevaren wel steeds complexer worden.
Phishing
38 Procent van de respondenten heeft in de afgelopen twee jaar een virus gemeld, terwijl nog altijd 17 procent geen antivirusprogramma gebruikt. In het laatste halfjaar blijkt nog eens eenderde te zijn geïnfecteerd met spyware. Bovendien gaf 8 procent van de ondervraagden toe dat ze in phishing e-mails getuind waren. Dat zijn spamberichten waarbij het internetverkeer vanaf een linkje in de e-mail ongemerkt wordt omgeleid naar malafide servers.
Forresters Wang heeft een goed advies voor bedrijven die te maken hebben met online klantcontact. "Bedrijven zouden meer moeite moeten doen om hun klanten te informeren over internetgevaren. Ook zouden ze hun klanten beveiligingsoplossingen moeten aanraden (…) Meer aandacht voor de gevaren helpt om het frauderisico te verminderen en de bedrijfskosten laag te houden."