In de Computable van 6 juli stond het artikel ‘De klanten vragen om regie’. Dit deed Kees Ruigrok de wenkbrauwen fronsen. Het gaat over de regierol en ergens staat de opmerking dat Heusschen verwacht dat ‘verbindingsofficier’ een nieuw beroep wordt in de komende jaren. Volgens Ruijgrok is deze rol er in veel bedrijven al jaren en krijgt steeds meer vorm: functioneel beheer!
In onze trainingen hanteren we een zogenaamd negenvlakken model (klik op het plaatje). Dit business-alignmentmodel gebruiken we om, in lijn met het gedachtegoed van BiSL (Business Information Services Library, het framework voor functioneel beheer en informatiemanagement), rollen en verantwoordelijkheden bespreekbaar te maken.
De regie over de informatievoorziening hoort aan de business kant te liggen en ict is daarbij serviceverlener. De middelste kolom van het model betreft functioneel beheer en behoort tot de gebruikersorganisatie.
Naar onze ervaring zijn de rollen van functioneel beheerder en informatiemanager vaak redelijk ingevuld.
De rol van de informatievoorzieningmanager is vaak nog onderbelicht. Soms wordt hij systeemeigenaar genoemd. Het woord systeem heeft een technische bijsmaak en kan beter vermeden worden. Welke bedrijfsprocesmanager heeft kennis van ict?
Beslisser
De informatievoorzieningmanager is vergelijkbaar met de rol van budgethouder en draagt de verantwoordelijkheid voor de informatievoorziening voor het domein van zijn bedrijfsprocessen. Hij beslist, in overleg met de functioneel beheerder(s), wat nodig en wenselijk is aan ondersteuning, welke wijzigingen zullen worden doorgevoerd en dus welk deel van zijn budget aan de informatievoorziening wordt besteed.
Zonder een goed ingericht functioneel beheer leidt uitbesteding tot problemen. Verantwoordelijkheden van vraagkant en aanbodkant blijven dan onduidelijk. Een professionele ict-serviceverlener mag een goede gesprekspartner aan de klantzijde verwachten of zelfs eisen. Zo'n gesprekspartner slaat de brug tussen informatievoorziening en ict. In het recente boek Functioneel beheer (zie Uitgeverij Thema) wordt dit thema vanuit de rol van de functioneel beheerder beschreven.
De regie over de informatievoorziening hoort aan de klantzijde, want de klant is de opdrachtgever (U bepaalt toch zelf welke functionaliteit u in uw nieuwe badkamer wilt en welke budget u daarvoor beschikbaar hebt? Een goed advies is overigens welkom.).
Functioneel beheer vormt met de kennis van de business en van de ict daarbij de brug tussen vraag en aanbod.
Kees Ruigrok
ISES International
Zie ook het oorspronkelijke artikel