Ga naar een seminar of een symposium over BI en een ding is zeker. Er zullen tien keer zoveel technische mensen aanwezig zijn als eindgebruikers. En als je zoekt onder de eindgebruikers voor iemand van het niveau Raad van Bestuur, dan kan je heel lang zoeken.
Het is ons nog steeds niet gelukt na dertig jaar bezig te zijn met Management Informatie, Executive Information Systems, OLAP, Balanced Scorecarding enzovoorts om enige interesse te wekken bij de directieleden.. Als industrie gaan wij (al jaren) eindeloos discussies voeren over of een BI consultant wel of niet vijf poten zou moeten hebben, of de kloof tussen IT en de "business" wel of niet groter is geworden (IT valt blijkbaar niet onder de business), of wij wel of niet één metadata laag kunnen gebruiken voor zowel het datawarehouse, het ETL proces, en de BI tool, en of iemand die éne bron van de waarheid heeft kunnen ondekken waar wij allemaal naar op zoek zijn? Wat wij dan blijkbaar niet willen begrijpen, ik zeg niet willen omdat wij allemaal vreselijk slim zijn en zijn dus in staat om alles te begrijpen, is dat zolang de mensen die de business runnen niet geïnteresseerd zijn in wat wij doen, dan zullen wij blijven falen. De algemeen directeur van een van onze klanten is dusdanig onder de indruk van zijn IT "Service Providers" dat hij ons ingehuurd heeft om alle communicatie te regelen tussen het bedrijf en zijn IT leveranciers. Hij begrijpt wel dat IT heel belangrijk is voor de toekomst voor zijn onderneming, is ook bereid om voldoende geld erin te investeren, maar hij heeft geen tijd voor mensen waarvan hij zegt "niet alleen begrijp ik niet waar zij het over hebben, ik weet niet eens zeker welke taal zij aan het spreken zijn". Als wij willen dat 85% van de mensen in een onderneming BI wel gebruiken in plaats van de 85% die het nu niet gebruiken, zijn er andere problemen die opgelost moeten worden dan degene die wij op congressen bespreken.
Norman,Moeten we de seminars niet anders gaan indelen? geen manager wil weten hoe de data op zijn buro komt, alleen welke data en wanneer. Logistiek managers zijn ook niet alleen maar geinteresseerd in hoe hun magazijn eruit ziet (warehouse), maar meer in de snelheid van in en uitgaan van de spullen. Mijn eigen manager heeft wel eens gezegd dat het wat hem betreft niet uitmaakt hoe de koffie uit de koffieautomaat komt, al zit er een dame in de automaat, zolang er maar koffie komt op het moment dat hij drukt…Management informatie, BI, moet er gewoon zijn. Als “controller” heb ik wel baat bij goede BI systemen. Dat scheelt mij veel werk van het aan elkaar knopen van excelsheets, elke maand weer.
Mogelijk dat een vaste plaats op de corporate website voor een Entelligence Enterprise Weblog daar wat verandering in kan brengen. Natuurlijk moet dit dedicated worden aangejaagd door een ‘BI-evangelist’.
Herstel: geen Intelligence maar een Intelligent Enterprise Weblog.
Eva,Wat jij beschrijft is volgens mij nu net het probleem.Waarom wil elk boardlid praten over waar een winkel wordt geopend, hoe de inrichting eruit ziet, wat voor kleur een poster wel of niet mag hebben, etc etc, etc en waarom wordt BI gezien als koffieautomaat!!!Geen interesse is voor een groot deel onze schuld. Kijk maar eens naar deze site. Zodra het over BI gaat beginnen IT georienteerde mensen te praten, en wel zo dat de rest van de wereld niet eens meer wil luisteren.Bij BI discussies zie ik altijd dat jongetje voor me die op een verjaardag verteld over zijn problemen, zijn ideeen, zijn …… en de rest van het gezelschap dat de andere kant op kijkt.BI congressen, website met BI, etc etc is onze manier van communiceren en niet die van beslissers. Dus als we die willen bereiken moeten we anders gaan communiceren op plekken waar zij komen en niet hen naar ons laten komen
Beetje negatief allemaal, er zijn ook veel voorbeelden waar management ‘BI’ wel goed heeft opgepakt en waar ‘BI’ in de boardroom een asset is en als zodanig wordt behandeld. Verder helpt het ook niet dat er nogal wat bedrijfjes zijn die (sorry) flutoplossingen neerzetten – die door het leven gaan als een ‘BI’ oplossing.Ik denk veel meer dat het terugvalt op een eerder onderwerp; BI is een besmet woord geworden wat veel te veel omvat. Het is in zijn geheel niet meer duidelijk wat ‘BI’ nu precies omvat….wij zijn het er niet over eens…laat staan de boardroom. De kunst moet zijn om de strategie van een bedrijf aan te laten sluiten op het zeer brede veld van ‘BI’ – en dat is maatwerk….BI is geen heilige graal. Het woord ‘BI’ hoeft niet eens te vallen in de boardroom. Ik ben dan ook van mening dat de meeste organisatie aan ‘BI’ doen zonder het ‘BI’ te noemen. Dus het gaat eigenlijk hartstikke goed…..(knipoog).Ik weet wat je denkt als je dit leest….strategie aan laten sluiten op ‘BI’…duh…nogmaals..vergeet ‘BI’ is mijn credo. ‘Decompose’ BI tot de zaken waar het echt om gaat…bij de ene organisatie is dat keten optimalisatie of loyalty programma’s opstellen, risico-profielen verkrijgen of reduceren van complexiteit (jaja – ook een boardroom onderwerp), etc…
Ik onderschrijf Normans oproep. Blijkbaar is hij echter nog nooit op een BI-Kring seminar geweest, waar we uit ervaring juist meer mensen uit de business zien dan technisch georiënteerden. Dit heeft alles te maken met de manier waarop je het onderwerp belicht.Ik nodig hem, en alle andere bezoekers van deze pagina dan ook van harte uit om een keer een BI-Kring seminar bij te wonen. Op 2 oktober gaan we in het seminar “De Organisatie Verander(d/t)” in op de mens achter BI:- hoe de veranderingsprocessen die de invoering van een intelligence-functie in een organisatie met zich meebrengt te managen en- hoe BI als aanjager voor verandering kan fungerenZie http://www.bi-kring.nl/bi-kring/agenda/de-organisatie-verandert/ voor meer informatie.