Computable vroeg het opiniepanel of zij het een goede zet vinden dat KPN Getronics wil overnemen. Ja, zegt de meerderheid. En de concurrenten hoeven ook niet bang te zijn voor het nieuwe bedrijf. “Wellicht is het voor hen ook interessant een alliantie aan te gaan.”
|
Een overname van PinkRoccade/Getronics zit er al een aantal jaar aan te komen, omdat ze moeilijk draaien. Waarom KPN de stap neemt is moeilijk in te schatten zonder voldoende inzicht te hebben in hun strategieën. Het is natuurlijk wel zo dat KPN al vele jaren een grote klant is van Getronics. Op deze manier garanderen ze consistentie in die dienstverlening voor de toekomst. Ik denk dat de concurrenten niet zo hoeven te vrezen. Deze overname zal op middenlange termijn zeer waarschijnlijkheid het beleid en de visie niet zozeer veranderen. Het geeft beiden wel wat meer slagkracht door het combineren van hun resources. |
|
Ik vind het wel een tactische zet. Na geruchten die ontkent werden, is eerst de prijs gezakt en nu kan KPN met een betaalbaar bod komen. Het was duidelijk dat Getronics het alleen niet zou redden, dus er moest iets gebeuren. Voor KPN is dit een goedkope manier om interessante kennis te krijgen en voor Getronics is het simpel overleven. Na een trend van alles verkopen wat anders is dan je kerntaken is er nu weer een trend om breed diensten te kunnen aanbieden. KPN gaat meer en meer van een Telco business naar een ti (telco integrator) toe. Dan is de kennis van it van Getronics zeer welkom bij. |
|
Ik moet eerlijk zeggen, het doet me niet veel. |
|
KPN loerde al een tijdje op Getronics. Ze hebben het slim gedaan. Eerst is PinkRoccade opgegaan in Getronics en vervolgens hebben ze gewacht totdat Getronics wat minder zwaar was van de schulden. Laten we eerlijk zijn: nog voordat de term ict was uitgevonden was KPN al dienstverlener in de branche. Weliswaar met een smal dienstenpakket, maar toch. De concurrenten zullen niet in het stof bijten. Ook zij hebben de kans gehad. Voor hen is er nog ruimte genoeg om zich te profileren. |
|
Het is een logische zet van KPN nu de it-dienstverlening en telecommunicatie steeds meer naar elkaar toegroeien. De keuze op Getronics is ook verklaarbaar gezien het feit dat Getronics in Nederland een ijzersterke positie in de it-sector heeft verworven. Met buitenlandse avonturen zijn Wagenaar & co. minder gelukkig geweest, maar het grootste gedeelte van die verlieslijdende onderdelen heeft het bedrijf in de afgelopen tijd afgestoten. Voor andere grote dienstverleners die vrijwel alleen op de binnenlandse markt opereren (Ordina, Centric) verwacht ik een verhevigde concurrentieslag met KPN/Getronics. Niet alleen via zijn omvang, maar ook via het aanbod van geïntegreerd dienstenpakket van it en telecommunicatie heeft KPN/Getronics een goede uitgangspositie om de Nederlandse markt te beheersen. |
|
Ik ben van mening dat dit een gouden greep is voor kpn. Hierdoor creëren zij direct nieuwe verkoopmogelijkheden voor nieuwe en bestaande diensten in deze convergerende markt. Bedrijven als BT en Cisco zullen meer concurrentie hiervan krijgen en op de midden tot langere termijn is kpn een vele malen interessantere partij geworden om over te nemen. |
|
KPN is de laatste jaren druk bezig geweest om zich op de markt te consolideren. Dat is nu gelukt. Vanuit die basis is men bezig om zich nu op de markt te versterken. Een uistekend moment omdat de concurrentie moordend is en alleen de sterke daadkrachtige bedrijven uiteindelijk overblijven. Een bod uitbrengen op Getronics, een van grootste ICT dienstverleners, is daarom een goede strategische keuze. Het spreekt in ieder geval voor zich dat KPN dit eigen middelen kan betalen en laat men zien dat men financiel er goed voor staat. Het is alleen jammer dat een icoon als Getronics (ook eerder slachtoffer van fusie) van de markt gaat verdwijnen. Andere ICT dienstverleners zullen deze samenwerking met angst en beven tegemoet zien. KPN/Getronics gaat een grote speler worden en zal een belangrijk deel van de markt in handen krijgen. Zoals gezegd, er zullen maar een paar grote spelers overblijven. The battle has begun! |
|
In principe is dit goed nieuws dat KPN haar intergrator rol verder gaat uitbouwen. Vraag is echter, wat gaat KPN internationaal doen, Internationaal was niet meer een van de speerpunten van KPN en Getronics heeft toch een groot internationaal belang. Op welke markt gaat KPN zich nu m.n. richten? Voor de consumentenmarkt, grootste |
|
Ik denk dat KPN een goede zet maakt. KPN is weer goed bezig en een duidelijke visie. Zij hebben geleerd van de fouten die zij in het verleden hebben gemaakt en daarom kunnen zij het in moeilijk weer verkerende Getronics ook goed integreren en verder uitbouwen. Andere dienstverleners hebben op termijn hiermee een geduchte concurrent erbij. Klanten hebben nu een extra keuzemogelijkheid met een andere propositie en wellicht ook prijspeil. |
|
Bij de it-divisie van een financiele instelling waar ik werk is een gevleugelde uitdrukking "Vroeg of laat werken we allemaal bij Getronics" waarmee wel wordt aangegeven hoe men denkt over alle overnames en welke richting men denkt dat het opgaat. Persoonlijk vind ik het geen positieve ontwikkeling omdat je als werknemer uiteindelijk niet meer kan kiezen waar je werkt. Voor de "klant" lijkt me een mega-conglomeraat (welke dan ook) geen goede partner om mee samen te werken vanwege de schier onmogelijke aansturing. |
|
Het is niet echt nieuws want dit proces loopt al geruime tijd, ik vraag me of, nu KPN weer aan de gezonde kant zit of dit niet te vroeg komt met alle integratie-perikelen Is het een slimme zet van KPN of Getronics? Ik denk dat het voor Getronics een slimme zet is vanwege de negatieve pers, imago en financiele druk maar vraag me serieus af of het voor KPN een slimme zet is, deels om, voornoemde redenen maar ook omdat Getronics activiteiten heeft die niet of nauwelijks passen binnen KPN en of de nieuwe partij niet veel te groot en inflexibel zal worden Wat moeten andere dienstverleners hiervan vinden? Nog niks omdat voor de korte- en middellange termijn de integratie zoveel tijd en aandacht opsnoept en dus een achterstand creëert, dat je wel achterom moet blijven kijken als dienstverlener maar zeker niet nerveus moet worden. |
|
De verklaring van de voorzitter van de RVB van KPN is volkomen logisch en ligt in de lijn der verwachtingen omtrent de ontwikkelingen in de toekomst. De afkorting ict geeft al aan. Waar ik me wel bezorgd over zou maken, is het feit dat de totale directie van Getronics het schip verlaat en de besturing van Getronics volledig wordt overgenomen door KPN-gelederen. Dit is een absoluut risico voor KPN. Ik verwacht dat de dienstverlening van Getronics zodanig zal worden aangepast, zodat ze volledig past binnen de strategie van KPN. Daardoor zal de focus van Getronics worden bijgesteld en zullen op den duur misschien nog meer ontslagen vallen, omdat competenties boventallig rake |
|
Dit is geen nieuwe zet voor KPN. Een jaar of acht geleden heeft zij ook geprobeerd zelf een ict-dienstverlening op te zetten. Daar was de tijd op dat moment nog niet rijp voor. Nu telecommunicatie, datacommunicatie en ict naar elkaar toegegroeid zijn en grenzen tussen technieken zijn vervaagd is het aanbieden van turn-key ict-diensten een natuurlijke vervolgstap in de evolutie van de telecom markt. Meer ict-leveranciers en telecombedrijven zullen volgen. |
|
Geweldig nieuws! Slimme zet! Het ene lompe en logge bedrijf koopt het andere lompe en logge bedrijf op, zodat wij dus per saldo het aantal lompe en logge bedrijven afneemt! Ik zou het, als ik een concurrerent bedrijf was alleen maar toejuichen. |
|
KPN geeft hiermee duidelijk aan een ict-partner te willen zijn. Een verstandig besluit van KPN naar mijn mening, daar telecommunicatie en it steeds meer van elkaar afhankelijk zijn. Andere dienstverleners kunnen deze partij als een geduchte concurrent zien die op twee aangrenzende gebieden sterk is. Wellicht is het voor hen ook interessant een alliantie aan te gaan. |
Dit geeft wel weer enorm veel twijfel bij de interne mensen, gaat er weer eens een reorganisatie plaats vinden.. blijft mijn plaats bestaan?
voor de business is het ontzettend goed…. Zeker ook als je bekijkt wat KPN allemaal doet…