Om een systeem voor bedrijfsprocesbeheer (bpm) succesvol te gebruiken, moet het bedrijfsmanagement goed samenwerken met de ict-afdeling. Directeuren dienen het voortouw te nemen en eventuele bedrijfsaanpassingen in goede banen te leiden.
In maar liefst 85 procent van de ondernemingen woedt een interne strijd tussen het algemeen management en de ict-afdeling over wie het bedrijfsprocesbeheer (business process management; bpm) moet leiden. Ze zijn het er over eens dat onderlinge samenwerking nodig is om zulk beheer met succes in te voeren en te gebruiken. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van BEA Systems, leverancier van bedrijfsinfrastructuursoftware.
Volgens acht van de tien ondervraagden hebben vooral de puur zakelijke bedrijfsonderdelen de meeste invloed op de invoering en het gebruik van de bpm-systemen. Ze doelen dan met name op de technisch directeur, de algemeen directeur en de line-of-business, de overige ict-toepassingen die het meest essentieel zijn voor de bedrijfsvoering. Maar weinig ondervraagden, 7 procent, vinden dat het bedrijfsprocesbeheer in handen van de ict-afdeling moet worden gegeven.
Veel respondenten (46 procent) vinden dat een succesvolle invoering van een bpm-systeem grotendeels samenhangt met het in goede banen leiden van de benodigde bedrijfsaanpassingen. Ook sterk leiderschap en effectieve communicatie wordt veel genoemd (beide 39 procent), gevolgd door een solide ict-infrastructuur (16 procent).
Leiderschap
"Als organisaties het beste uit hun bedrijfsprocesbeheer willen halen, hebben ze vanaf dag één sterke businessleiderschap nodig", vertelt Martin Percival van BEA Systems. "Technologie blijft het natuurlijk fundamenteel mogelijk maken, maar bpm gaat over het beheren en meten van de bedrijfsperformance tegen de strategische doelstellingen. Dat vereist een hechte samenwerking tussen it en business."
Diverse zaken zorgen voor vertraging bij de invoering van bpm-systemen. Bij een derde van de ondervraagde bedrijven zijn het organisatorische veranderingen die de zaak ophouden. In nog eens 30 procent is de complexiteit van management of administratie de flessenhals. Het onderzoek toont bovendien dat een op de vijf respondenten twijfelt of er wel voldoende kennis in de markt voorhanden is om überhaupt met een goede bpm-strategie te komen.