Panda Software heeft zijn naam veranderd naar Panda Security, om meer enterprise-klanten aan te trekken. Kersverse ceo Jorge Dinares praat met CRN over zijn nieuwe aanpak.
Maximaal twintig procent van Panda's omzet wordt direct gerealiseerd. "Dit gaat in de toekomst niet veranderen. Een ding is zeker: als we willen groeien en onze groei willen versnellen dan rekenen we op onze partners om dat te bewerkstelligen."
In het afgelopen jaar was er wat conflict binnen het Panda-kanaal over de webshop die op de Panda-site verscheen. Hier waren resellers niet blij mee. Dinares vindt echter dat klanten de mogelijkheid geboden moet worden om te kiezen hoe ze Panda's oplossingen willen kopen.
"Daar kunnen we geen kunstmatige barrières tegen opwerpen. We moeten ze oplossingen op de website bieden, alsook de mogelijk heid om via isp's, retailers en vars te kopen. We moeten op een of andere manier ook meer penetratie via oem's bewerkstelligen. We kunnen geen van deze verkoopkanalen uit het oog verliezen. Een klant die toegevoegde waarde wil met ondersteuning en diensten gaat naar een goede reseller op zoek."
Panda Software wordt Panda Security
Op 30 juli 2007 werd Panda Software "Panda Security". De naamsverandering maakt onderdeel uit van een aantal initiatieven en veranderingen bij Panda, waaronder nieuwe investeerders die in april werden binnengehaald, een nieuw corporate logo en Dinares' aanstelling een paar maanden geleden.
"Panda is nu na 17 jaar volwassen en is bereid zich sterker op te stellen in deze hevig concurrerende markt. We hebben meer dan alleen software, ook appliances vormen onderdeel van onze portfolio. De nieuwe naam geeft beter weer wat wij doen."
Hij benadrukt dat het Panda Software-merk voorlopig blijft bestaan voor Panda's consumentenproducten. Er zullen echter twee afzonderlijke strategieën ontwikkeld worden om de enterprise- en de retail/mkb-boodschap over te brengen.
Tot nu toe is hij tevreden over het consumentensegment en het mkb. Maar om Panda's marktaandeel te vergroten is vooral groei in de enterprise-sector nodig. "Om te groeien in het enterprise segment moeten we grote system integrators aantrekken. We richten ons op de grootste Europese system integrators, en mogelijk wat lokale grote vars. Het belangrijkste is dat ze een praktijk rondom security hebben opgebouwd. We bieden onze partners goede voorwaarden en ondersteuning. We ontwikkelen momenteel ook een nieuw partnerprogramma, waarover we in de komende maanden meer zullen vertellen."
Dinares wil nog niet kwijt met welke system integrators Panda in gesprek is. "Daarvoor zijn we nog in een te vroeg stadium van onderhandeling."
Kansen voor resellers vooral in diensten
Panda gelooft vast in diensten rondom antivirus. De kansen voor resellers liggen vooral in consultancy, audits en managed services. "Voor al deze takken van sport hebben wij oplossingen beschikbaar", aldus Dinares.
De oplossingen van Panda combineren twee technologieën: de eerste voorkomt aanvallen en de installatie van malware op de pc. Het herkent malware lang voor het is opgepikt door traditionele applicaties. De tweede bestaat uit collectieve intelligentie: omdat Pandas oplossingen online beschikbaar zijn kunnen ze combineren en correleren wat gebeurt op verschillende pc's in verschillende gebieden. Elke pc dat Panda gebruikt is aangesloten op de collectieve intelligentie. "We kijken niet alleen naar de boom: we zien het hele bos", aldus Dinares.