Vergeleken met banken in andere landen, zijn de webpagina’s van Nederlandse financiële instellingen niet optimaal bereikbaar. Banken besteden er te weinig aandacht aan. Vaak heeft de matige bereikbaarheid te maken met dns-problemen.
Slechts een derde van de webpagina's van Nederlandse banken zijn vaker dan 99,9 procent van de tijd bereikbaar. Dat blijkt uit onderzoek van webmonitoringbedrijf WatchMouse. Vergeleken met buitenlandse banken scoren de Nederlandse instellingen niet goed. Geen van de onderzochte sites behaalde een score van 100 procent.
De redenen voor het minder goed functioneren van een webstek lopen uiteen. Volgens de webonderzoekers ligt de oorzaak vaak aan problemen met de domain name server (DNS). Zo'n server vertaalt domeinnamen naar ip-adressen (en andersom). Door een DNS-dienst hoeven bezoekers niet het onpraktische numerieke ip-adres in te typen, maar het makkelijkere webadres.
De DNS-server wordt, volgens Mark Pors van WatchMouse, vaak ‘erbij gedaan' of uitbesteed aan het hostingbedrijf of de beheerder van het domein. Vaak wordt dit niet goed gecontroleerd en uitonderhandeld. Als de DNS-server echter langzaam is of plat ligt, is ook de website slecht of niet bereikbaar.
Een andere oorzaak van een onbereikbare webstek is volgens Pors dat sommige servers waarop de pagina's draaien, niet gedimensioneerd zijn. Hierdoor kunnen ze op piektijden het aantal bezoekers niet goed verwerken. Daarnaast is mensenwerk soms debet aan onbereikbaarheid. Pors: "Zeker bij grotere organisaties sleutelen soms meerdere mensen en afdelingen aan een site, waardoor het mogelijk is dat zaken niet goed zijn afgestemd."
Irritatie
"Nu banken steeds meer transacties doen via internet is het cruciaal dat de site beschikbaar is voor klanten. Hoewel klanten vrij loyaal aan hun bank zijn, kan het nooit de bedoeling zijn dat je test waar hun irritatiegrens ligt door gewoon uren of dagen niet bereikbaar te zijn", vertelt Pors.
Overigens biedt Computable in samenwerking met het bedrijf ip-label een vergelijkbaar doorlopend onderzoek aan. Websites van negen banken, de 25 AEX-bedrijven en de tien grootste overheidsinstellingen worden ieder uur van de dag gecontroleerd op hun beschikbaarheid en responstijd. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat de pagina's van de Postbank relatief slecht beschikbaar zijn, terwijl die van ING, Rabobank, Fortis, DSB en DHB juist maximaal beschikbaar zijn (stand 31 juli 2007).