Zorginstellingen zien hun it-investeringen renderen waardoor hun initiële IT-angst verandert in vertrouwen. Steeds meer van deze organisaties blijken interesse te hebben in een integrale oplossing die hen ondersteunt in het efficiënter werken. Dit blijkt uit een inventarisatie van Unit 4 Agresso Gezondheidszorg onder zijn bestaande klanten.
Veel van de klanten die oorspronkelijk voorzichtig begonnen met het implementeren van een enkele oplossing voor hun instelling, geven nu aan de bestaande systemen verder uit te willen bouwen. Hiermee willen zij een integrale oplossing implementeren waardoor meerdere zakelijke processen centraal geregeld kunnen worden.
"Zorginstellingen zijn voorzichtig als het gaat om nieuwe technieken voor hun it-infrastructuur. Na het gebruik van eerst een enkele module , zien ze welke voordelen informatisering biedt in de praktijk. Hierdoor zijn ze eerder geneigd over te stappen op een totaaloplossing", aldus Jan Pol, directeur van Unit 4 Agresso Gezondheidszorg.
Met name zorgcentra blijken een behoorlijke efficiëntieslag te kunnen maken met de juiste inzet van it. Juist in het integrale concept zit voor hen de kracht. Personeelsleden die ingeroosterd worden, zijn daadwerkelijk dezelfde personen als die bij de opstelling van zorgplannen en de uitvoering van de zorghandelingen. En het zijn uiteraard dezelfde personen die salaris ontvangen. Door hen met slechts één oplossing te kunnen bedienen kan enorme tijd- en geldwinst behaald worden.
Pol: "Het is eigenlijk niet meer mogelijk om bijvoorbeeld zorgadministratie en inhoudelijke zorgverlening gescheiden van elkaar te zien. De enige betrouwbare manier om dat te doen is met een totaaloplossing. De belangrijkste voordelen hiervan zijn een besparing in opleidingen, in afstemming van werkprocessen en volledigheid in de informatievoorziening. Eindelijk komt er een einde aan de versnippering tussen de verschillende geautomatiseerde eilanden in organisaties."