Dankzij een importscript van de TU Delft kunnen nu technisch getekende objecten in Second Life worden geïmporteerd. Het script kan nog geen textures en gedrag importeren, maar daar wordt aan gewerkt.
Bart Roeffen, de ontwerper van het script: “De Second Life Research Group van de Technische Universiteit Delft heeft een Maya-script (MEL) ontwikkeld dat het mogelijk maakt om 3D-modellen om te zetten in een tekstbestand dat kan worden gelezen door de ‘Offline Builder’ van Thraxis Epsilon. Ook heeft collega Alexander Hofstede het script onlangs geschikt gemaakt voor 3DS Max. Het script kan een behoorlijke tijdsbesparing betekenen en maakt het creëren van complexe vormen gemakkelijker. Omdat Second Life ‘prims’ vele beperkingen hebben (qua geometrische vorm, positie en afmetingen), zal het script echter geen kant-en-klare oplossing bieden. SL-prims hebben bijvoorbeeld een maximale omvang en bij een te groot object moet worden besloten hoe deze het best kan worden verdeeld in kleinere objecten.”
De onderzoeksgroep bekijkt momenteel hoe textures in Second Life kunnen worden geïmporteerd. Gedrag wordt rechtstreeks in Second Life geprogrammeerd. Ook wordt gewerkt aan importeerroutines voor andere pakketten, zoals AutoCAD. De TU Delft stelt het script nog niet ter beschikking aan de Second Life-gemeenschap. Roeffen: “Met de TU Delft is afgesproken dat wij de converter in ieder geval tot september 2007 in eigen beheer houden. Wij zullen de routine verder ontwikkelen en gebruiksklaar maken.”