Eén op de zes ict-projecten schijnt te mislukken, las ik een tijdje terug in dit blad. Stel je voor dat de bakker deze norm aan zou houden. Dan eet je dus minimaal één keer per week brood dat niet te hakken is. ‘Slechte communicatie is de oorzaak’ stond er boven het artikel en de oplossing die werd aangedragen was: de verwachtingen goed managen.
De klant heeft blijkbaar een verkeerd verwachtingspatroon. De klant verwacht blijkbaar dat het systeem op tijd wordt opgeleverd tegen de vooraf afgesproken prijs en dat het programma doet waarvoor de klant het heeft aangeschaft. Ja, dan mislukt een project nogal snel. Maar als je van te voren, uiteraard wel nadat de offerte is getekend, duidelijk maakt dat het iets langer duurt dan gepland, het dus iets extra kost en dat de functionaliteit inderdaad niet helemaal is wat vooraf werd gesuggereerd maar dat alle buttons nu wel in kleur zijn, dan is de kans dat het project slaagt veel groter.
Begrijp me niet verkeerd, communicatie is essentieel in een project. Maar communicatie gaat twee kanten op. Dus niet alleen vertellen wat de klant krijgt maar vooral luisteren naar wat de klant wil. En als je niet kunt leveren wat de klant wil dan moet je inderdaad de verwachtingen gaan managen. De verwachtingen van je eigen organisatie.
Overigens mislukken in wel meer branches projecten. Ik heb vorige maand mijn badkamer naar een nieuwe versie laten upgraden. Blijkbaar was ik het zesde project van de aannemer want we douchen nog steeds bij de buren.