De ict-budgetten stegen dit jaar flink. De prijzen van softwareconsultancy gingen ook omhoog. Toch blijkt dat de kwaliteit van de dienstverlening ernstig te wensen overlaat. Dat concludeert Ernst & Young in de tweemaandelijkse ICT Barometer.
De kwaliteit van de ict-dienstverlening is sterk afgenomen de afgelopen maanden. Toch zijn de prijzen van onder meer softwareconsultancy flink gestegen. Ook de ict-budgetten bij bedrijven namen toe. Zeker 15 procent van de ondervraagde directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en overheid overweegt op dit moment over te stappen naar een andere dienstverlener. Dat blijkt uit de tweemaandelijkse ICT Barometer van Ernst & Young.
Forse frustraties
"Die afnemende kwaliteit van de dienstverlening is teleurstellend. Opdrachtgevers krijgen niet de resultaten waarvoor ze getekend hebben. Dat leidt tot forse frustraties", zegt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young. "Het is alsof de ict-dienstverleners niets geleerd hebben van het recente verleden. Telkens als de budgetten stijgen, keldert de kwaliteit van de geleverde diensten. Doodzonde, want met dit gedrag snijden ze zichzelf uiteindelijk in de vingers."
Vorig jaar was er nog een zekere mate van tevredenheid waar te nemen over de ict-dienstverlening, maar dit jaar slaat de meter volledig de andere kant uit. In de jaren 1999 en 2001 was een soortgelijke tendens waar te nemen. Ook toen stegen de ict-budgetten en kelderde de tevredenheid over de dienstverlening.
Logisch gevolg. Budgetten nemen toe, dus er zijn meer projecten, terwijl de deadlines hetzelfde blijven natuurlijk. En er zijn meer mensen nodig om het uit te voeren, die er eigenlijk niet zijn. Nee zeggen tegen de klant doe je ook niet want dan gaat kan de concurentie met die grote budgetten innen.
Uiteindelijk moet er dus veel meer werk gebeuren in dezelfde tijd met hetzelfde aantal mensen. Dan kan het niet anders dan dat de kwaliteit naar beneden gaat.