Imation, leverancier van verwisselbare opslagmedia, ziet na de overname van TDK’s opslagmedia en Memorex, kansen om verder in de Nederlandse retailmarkt te groeien. Dit zegt Peter Klinckenberg, european sales manager bij Imation Europe.
Klinckenberg zegt dat voor de Nederlandse markt nu twee accountmanagers actief zijn die de partners in de retailmarkt ondersteunen. Zij zijn verantwoordelijk voor de verkoop van Imation's ‘retail media' oplossingen. Dat zijn produkten zoals dvd, usb, memo cards, harddisk drives, a/v tapes, batterijen, accessoires en cd's. Veel groei verwacht Klinckenberg met produkten zoals optical, flash en removable dvd.
Partners van Imation in de retail zijn onder andere Media Markt, Dynabyte, Office Center en Paradigit. Imation werkt in de Nederlandse retail- en zakelijke markt met een aantal distributeurs, onder andere Ingram Micro, SSP, Despec, Alpha, Coporate Express en Bell Company. Klinckenberg: "90 procent van onze business gaat via de distributie."
De retailmarkt in Nederland wordt door de specialistische Imation partners benaderd met een ‘merchandising model'. Hierbij helpt Imation de distributeur en de retail partner met het opzetten van een produktschap. Imation noemt dit ‘category management', waarbij black media (dvd en cd) met accessoires worden gecombineerd. Daarbij kunnen zowel Imation-produkten als concurrerende produkten zitten. Ten tweede kunnen distributeurs produkten van Imation, TDK en Memorex distribueren via een ‘low-cost-model', waarbij ze puur de fulfillment doen.
Nieuwe kansen ziet Klinckenberg in de telecommarkt met opslagkaarten voor mobiele telefoons en smartphones. Hierbij wordt onder andere samengewerkt met distributeur Dangaard/Mobicall.
Klinckenberg zegt dat Memorex een sterke merknaam heeft in de Verenigde Staten, maar dat er nog werk aan de winkel is om het merk in Europa sterker te positioneren. "Memorex wordt daarbij gepositioneerd met luxe verpakkingen die milieuvriendelijk zijn. Daarentegen hebben de opslagmedia van TDK wel een sterke merknaam in Nederland, hetgeen zal helpen Memorex te positioneren."
Imation neemt het in de Nederlandse retailmarkt op tegen Sony, Sandisk, Verbatim en Kingston.